میزان بنزن هوای تهران سال های 89 و 90 بیش ازهزار قسمت در میلیارد بود

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،سعید متصدی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: در سال 92 با اندازه گیری های صورت گرفته مشخص شد انواع آلودگی های سمی در هوای تهران وجود دارد که بنزن یکی از آنها بود.
وی اظهار کرد: بر اساس اعلام موسسه بین المللی سرطان شناسی بنزن قطعا سرطانزا است از این رو اولین اقدام دولت یازدهم حذف بنزن از بنزین های توزیعی بود.
وی ادامه داد: دولت قبلی از سال 89 اقدام به تولید و توزیع بنزین پتروشیمی کرده بود که 50 درصد آنرا بنزن تشکیل می داد که منبع اصلی آلودگی هوا بود؛ بررسی های انجام شده درتهران نشان می دهد که میزان بنزن در هوای پایتخت بیش از 300 قسمت در میلیارد است و برخی از نقاط به بیش از هزار قسمت در میلیارد می رسید.
متصدی تاکید کرد:با توجه به سرطانزا بودن بنزن، دولت اقدامات خود برای حذف این سوخت را آغاز کرد، در آن زمان روزانه 10 میلیون لیتر بنزین پتروشیمی توزیع می شد که دولت یازدهم موفق به متوقف کردن تولید و توزیع آن شد و به هیچ عنوان اجازه تولید و توزیع داده نشد.

*** تاکنون هیچ مجوز توزیع بنزین پتروشیمی داده نشده است
وی اظهار کرد:گاها برخی جاها درخواست می کنند که بنزین پتروشیمی تولید کنند و سازمان محیط زیست آنرا کنترل کند که اگر مشکلی داشت اجازه تولید ندهد اما من اعلام می کنم تحت هیچ شرایطی اجازه تولید این نوع بنزین داده نمی شود و تاکنون نیز هیچ مجوزی برای این منظور از سوی سازمان محیط زیست صادر نشده است.
متصدی تاکید کرد: در 3 سال اول فعالیت دولت، موفق به ارتقای استاندارد سوخت یورو 2 به یورو 4 شدیم و با راه اندازی پالایشگاه 'ستاره خلیج فارس' واردات بنزین تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است و تا سال 98 در سراسر کشور سوخت با استاندارد یورو 4 توزیع می شود که البته به نظر می رسد با راه اندازی ستاره خلیج فارس این هدف زودتر محقق شود.
وی گفت: بنابراین دولت در توزیع سوخت استاندارد و حذف سوخت نامناسب به رغم تمام تحریم ها، موفق عمل کرد و موفق به حذف آلاینده ها شد و اکنون میزان غلظت بنزن در تهران زیر 30 قسمت در میلیارد است که با اجرای کامل طرح کهاب ( جمع آوری بخارات سوخت از تانکرها و مراکز توزیع سوخت) به حد استاندارد خواهد رسید.
وی اظهار کرد: درسازمان حفاظت محیط زیست هیچ وقت برنامه مدونی برای آلودگی هوا برای سراسر کشور وجود نداشت، در دوره ای برنامه ای برا هشت کلانشهر تهیه شده بود اما در دولت یازدهم راهکارهای کاهش آلودگی هوا در قالب لایحه هوای پاک تهیه و به تصویب مجلس رسید که دارای 9 محور اساسی و 47 فعالیت زیرمجموعه این محورها است که حذف بنزین پتروشیمی یکی از زیر مجموعه های محور سوخت بوده است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همچنین دولت موفق به تولید گازوییل به زیر 50 PPM گوگرد شد و اکنون در تمام کلانشهرها توزیع می شود.

*** کاهش مصرف مازوت در نیروگاه ها تا زیر هشت درصد
وی گفت: سال 92 حدود 40 درصد سوخت نیروگاه های کشور مازوت بود که این میزان اکنون به زیر هشت درصد رسیده است؛ یعنی 36 درصد کاهش مصرف مازوت به عنوان سوخت در نیروگاه ها را داشتیم، در حالی که مازوت یکی از منابع آلاینده هوا است.
متصدی اظهار کرد: اکنون تمام نیروگاه های کلانشهرها و اطراف کلانشهرها گازسوز شده اند و با توجه به راه اندازی بخش دیگری از پارس جنوبی امسال سوخت تمام نیروگاه ها گاز خواهد بود.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مصرف مازوت در نیروگاه ها در سال 95 حدود هشت درصد بود در حالی که قبل از سال 92 میزان مصرف تا 50 درصد بود.
وی گفت: در سالهای 86- 87 پدیده 'مه دود' را به مدت 2 روز در تهران داشتیم اما تاکنون باران اسیدی گزارش نشده است.
متصدی با تاکید بر ارائه اطلاعات صحیح در خصوص هوا افزود: سازمان محیط زیست خود را ملزم کرده تا اطلاعات صحیح در اختیار شهروندان قرار دهد؛ از این رو اگر روزی شاخص آلودگی هوا یک واحد بالاتر از شرایط سالم باشد مثلا 101 باشد ( تا واحد 100 هوا سالم است ) هوا را ناسالم اعلام می کنیم ، تمام اطلاعات دستگاه ها به صورت ساعتی اطلاع رسانی می شود، همچنین در مورد گرد و غبار نیز ساعتی اطلاع رسانی می کنیم.