دریافت نخستین تصاویر رنگی از سیاره پلوتو

روز چهارشنبه ، تصاویر رنگی دریافت شده از سیاره پلوتو و بزرگترین قمر آن از سوی ناسا منتشر شد . لازم به توضیح است که برای نخستین بار در تاریخ علم ستاره شناسی ، انسان قادر به ثبت تصویر رنگی از پلوتو شده است . در این تصویر علاوه بر خود این سیاره ، تصویر قمر بزرگ ان موسوم به Charon نیز مشاهده می شود . این تصاویر توسط فضاپیما و کاوششگر افق های نو که قرار است تا تابستان امسال و تاریخ 14 جولای سال جاری میلادی به این سیاره کوچک برسد ، دریافت و به زمین مخابره شده است .

این تصویر در تاریخ نهم آپریل برابر با بیستم فروردین از فاصله هفتاد و یک میلیون مایلی این سیاره گرفته شده و جیم گرین Jim Green مدیر بخش مطالعات سیاره ای ناسا در کنفرانس خبری که به این مناسبت برپا شده بود ، در  این رابطه اعلام کرد : " این تصویر ، نگاهی اجمالی به سیستم tantalizing این سیاره است .

پلوتو از نظر بزرگی پس از اریس ، دومین سیاره کوتوله منظومه خورشیدی است که از هنگام کشف در سال 1930 میلادی تا سال 2006 ، نهمین سیاره منظومه شمسی محسوب می شد ، اما از این تاریخ به بعد ،  اکنون بر اساس تعریف جدید اتحادیه بین المللی اختر شناسی ، یک سیاره کوتوله محسوب می شود . مدار پلوتو برخلاف مدار زمین و هفت سیاره دیگر شبیه به یک مدار دایره‌ای نیست بلکه این مدار یک بیضی با خروج از مرکز محسوسی است و گردش مداری آن ۲۴۸ سال زمینی طول می‌کشد.

یک سال پلوتویی به اندازه ۲۴۸ سال زمینی طول می‌کشد و پلوتو که به صورت طبیعی بعد از نپتون قرار دارد، در ۲۰ سال از این ۲۴۸ سال از مدار نپتون رد شده و به فاصله کمتری از خورشید نسبت به نپتون می‌رسد. آخرین باری که این اتفاق روی داد ۲۱ ژانویه ۱۹۷۹ بود که پلوتو مدار نپتون را قطع و وارد منطقه داخلی هشتمین سیاره سامانه خورشیدی شد و تا ۱۱ام فوریه ۱۹۹۹ که مجددا مدار نپتون را به قصد خارج قطع کرد در فاصله‌ای نزدیک‌تر به خورشید قرار داشت. بشر برای تجربه دوباره این رویداد باید تا سپتامبر سال ۲۲۲۶ منتظر باقی بماند .

در سال ۲۰۰۶ سازمان فضایی ناسا ، کاوشگری را به مقصد پلوتو به فضا ارسال کرد  . این کاووشگر فضائی  که   افق‌های نو  یا  New Horizons  نامیده می‌شود، قرار است ویژگی‌های سیاره‌ شناختی پلوتو و ماه‌ های آن را بررسی و داده‌برداری کند  . اما سفر طولانی این فضا پیما  قرار نیست با رسیدن به پلوتو پایان یابد بلکه برپایه برنامه‌ریزی‌های انجام شده کاوشگر فضایی افق‌های نو پس از گذر از کنار پلوتو به سراغ کمر بند کویپر خواهد رفت تا دست کم با یکی از اجرام این کمربند نیز ملاقات کند . امید می‌رود این کاوشگر در تابستان سال سال جاری  (تیر ماه ۱۳۹۴ خورشیدی) به پلوتو برسد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا