ابداع کفی هوشمند کفش

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، مجری این طرح گفت: مشکلات حرکتی و حفظ تعادل در حین راه رفتن یکی از مسائلی است که طیف بزرگی از جامعه به ویژه افراد مسن و بیماران با آن مواجه هستند.
دکتر علی شریف نژاد افزود: همچنین ورزشکاران برای بهتر شدن حرکات و هر چه حرفه ای تر شدن نیاز به اندازه گیری پارامترهای حرکتی مختلف و شناخت نقاط قوت و ضعف حرکتی خود دارند. 
وی ادامه داد:ابزارهای مختلفی از جمله صفحه نیرو، فوت اسکن و سیستم ثبت حرکات برای اندازه گیری متغیرهای سینماتیکی و سینتیکی راه رفتن و یا دویدن طراحی و ساخته شده اند که در آزمایشگاه های بیومکانیک به کار گرفته می شوند؛ اما با وجود چنین دستگاه هایی، غالبا محیط های آزمایشگاه های بیومکانیک روی عملکرد واقعی فرد تاثیر می گذارد.
مدیر گروه بیومکانیک و فناوری ورزشی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی گفت: هدف از ساخت این کفی هوشمند، طراحی و ساخت یک کفی کفش بود که بتواند تعداد زیادی از متغیرهای مرتبط با راه رفتن را در یک شرایط واقعی و به صورت آنلاین اندازه گیری و ثبت کند.
شریف نژاد ادامه داد: این کفی کفش دارای حسگرهای متعدد حساس به فشار است که اطلاعات مربوط به فشار کف پا را در وضعیت های مختلف به سیستم مرکزی و نرم افزار مربوطه ارسال می کند و پزشک از روی این اطلاعات می تواند وضعیت عدم تعادل فرد را تشخیص دهد.
وی ادامه داد: همچنین این کفی کفش در حوزه ورزشی، اطلاعات جامعی را در خصوص میزان سرعت، حرکت، شتاب حرکت، تعداد گام ها، فاصله گام ها و ارتفاع گام ها در اختیار مربی ورزشکار قرار می دهد تا وی بتواند از آنها برای تجزیه و تحلیل ورزشکار خود استفاده و در صورت نیاز، به طراحی تغییر تمرینات ورزشی اقدام کند.
شریف نژاد گفت: این کفی کفش قابلیت محاسبه نیروهای کف پا و اندازه گیری پارامترهای حرکتی مانند طول گام، تعداد گام، سرعت ، شتاب و غیره را دارد؛ همچنین دارای سیستمی سبک و قابل حمل است و می تواند با استفاده از امکان تحلیل، داده ها را به صورت اکتیو تجزیه و تحلیل کند.
به گفته شریف نژاد، از کاربردهای این کفی کفش می توان به اندازه گیری فشار پا و پایش لحظه ای رفتار حرکتی فرد با استفاده از داده های حاصل از آن اشاره کرد، استفاده از داده های به دست آمده در تحلیل رفتارهای حرکتی ورزشکاران و حتی بیماران مبتلا به مشکلات حرکتی و ارزیابی میزان تعادل افراد در شرایط واقعی موثر است.
وی خاطر نشان کرد که نمونه اولیه این کفی کفش که با همکاری محققان دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی طراحی و ساخته شده است، دو هفته پیش رونمایی شد و نمونه نهایی آن تا اواخر امسال ارائه می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا