ربات ها روز جهانی کارگر را جشن خواهند گرفت؟

بسیاری از مشاغل که پیش از این توسط نیروی انسانی انجام می شدند، اکنون به صورت نیمه یا تمام خودکار انجام می شوند و شاهد حضور چشمگیر ربات ها به عنوان نیروی کار جدید در کارخانجات و صنایع مختلف هستیم.

قطعا، کارگران رباتیک که از انعطاف پذیری بالایی برخوردار بوده و نیازی به دریافت حقوق، مزایا، بیمه و مرخصی ندارند، بیش از نیروی کار انسانی با اقبال مواجه می شوند. سونامی حضور ربات ها در مشاغل مختلف – از ربات پیشخدمت و امدادگر تا ربات دستیار جراحی – چالشی است که هر روز ابعاد جدی تری به خود می گیرد و می تواند تا چند دهه آینده به یک معضل بزرگ تبدیل شود.

موج بیکاری، کاهش چشمگیر دستمزدها، احتمال بروز خطا از سوی ربات ها در مشاغل حساس، از جمله مهمترین مشکلات آتی در این بخش هستند.

بیکاری و کاهش دستمزدها

کارشناسان هشدار می دهند که ربات ها در نرخ هشدار دهنده ای، جایگزین نیروی کار انسانی می شوند. نتایج مطالعه اخیر محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) و دانشگاه بوستون که در مجله اداره ملی تحقیقات اقتصادی آمریکا منتشر شد نشان می دهد، هر رباتی که به نیروی کار این کشور به ازای هر یک هزار نفر افزوده می شود، باعث کاهش 0.25 تا 0.5 درصدی حقوق ها می شود.

همچنین، ربات های صنعتی طی سال های 1990 تا 2007 منجر به حذف 670 هزار موقعیت شغلی در آمریکا شدند.

به گزارش سیناپرس، در مطالعه دیگری که توسط Acemoglu and Restrepo انجام شد، محققان نشان دادند که به ازای هر یک هزار کارگر، یک ربات اضافی می تواند نسبت اشتغال به جمعیت (employment-to-population ratio) را بین 0.18 تا 0.34 درصد کاهش دهد.

اندیشکده Reform انگلیس نیز در گزارش خود عنوان می کند که 250 هزار کارگر بخش دولتی این کشور با خطر از دست دادن مشاغل خود تا 15 سال آینده مواجه هستند؛ این مسأله ناشی از کارآیی بالاتر ربات ها است که منجر به میلیاردها پوند صرفه جویی در هزینه هایی سالیانه می شود.

راه مقابله با سونامی کارگران رباتیک

جهان به سرعت در حال پیشرفت است و نمی توان در برابر تغییرات فناوری، بویژه خودکارسازی مشاغل ایستادگی کرد، اما شاید راه هایی برای کاهش اثرات آن وجود داشته باشد.

بیل گیتس پیشنهاد می کند که برای مقابله با روند فزاینده خودکار شدن مشاغل، استفاده از ربات ها باید مشمول مالیات شوند و این بودجه برای آموزش مجدد و حمایت مالی از کارگران بیکار شده مصرف شود.

مهارت نیروی انسانی، آخرین تیر ترکش

ربات ها هرچقدر هم که از دقت، سرعت، انعطاف و تطبیق پذیری با شرایط سخت برخودار باشند، اما همچنان در برابر توانایی ها و مهارت های انسان، حرفی برای گفتن ندارند.

حذف تدریجی ربات ها و جایگزین شدن آنها با نیروی کار انسانی در خط تولید شرکت مرسدس بنز، یکی از نمونه هایی است که برتری مهارت نیروی انسانی بر ربات ها را تأیید می کند.

به گفته مارکوس شفر، مدیر تولید شرکت بنز، ربات ‌ها قادر به همراهی با تغییرات سریع و انطباق مورد نیاز برای تولید خودرو نیستند؛ درحالیکه این شرکت به انعطاف ‌پذیری و مهارت بالای نیروی کار انسانی نیازمند است. از این رو، مسئولان قصد دارند از روند رباتیک سازی حداکثر خطوط به سمت استفاده بیشتر از کارگران ماهر تغییر مسیر دهند.

با همه این اوصاف، باید به این نکته توجه کرد که ربات ها، انجام بسیاری از مشاغل سخت و زیان آور برای انسان را تسهیل کرده اند. ربات های آتش نشان، مین یاب، پاکسازی کننده نیروگاه اتمی که از راه دور توسط انسان کنترل و هدایت می شوند،  از نمونه های موفق تعامل انسان – ربات محسوب می شوند.

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: theguardian / gizmodo / denverpost

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا