بررسی تاثیر ذوب یخچال ها در محیط زیست قطب شمال

تا کنون پژوهش های متعددی در زمینه  تاثیر ذوب یخ های قطبی توسط مراکز مختلف علمی انجام شده است . در یکی از این مطالعات که در آخرین شماره مجله علمی طبیعت the journal Nature  منتشر شد ، اعلام شده است که روند ناگهانی تغییرات آب و هوائی در مناطق شمالی اقیانوس اطلس که طی 440 هزار سال گذشته رخ داده ، دلیل ورود حجم زیادی از آب شیرین و ذوب شده یخ های قطبی و یخچال های طبیعی این منطقه نبوده است .

این موضوع در حالی است که بر پایه سایر پژوهش ها ، سرد شدن و سرمای شدیدی مناطق شمالی اقیانوس اطلس ناشی از ذوب یخ های قطبی و ورود حجم زیادی از آب شیرین به دریا است .  

چندی پیش ولادیمیر کوتلیاکوف Vladimir Kotlyakov مدیر آکادمی علوم و موسسه جغرافیائی روسیه در گفتگو با رسانه های خبری اعلام کرد : ذوب یخ های قطب شمال و ایجاد شدن توده های یخ شناور که در نتیجه تغییرات آب و هوائی به وجود آمده است ، خطری بزرگ برای محیط زیست مناطق قطبی محسوب شده و از سوی دیگر کشتیرانی در این مناطق را خطرناک می کند . این موضوع می تواند تاثیر نامطلوبی در پژوهش های علمی قطب شناسی ، مسیر های کشتیرانی این مناطق و همچنین فعالیت های حوزه نفت و انرژی و اکتشاف منابع جدید داشته باشد .

متاسفانه در دهه های اخیر روند ذوب یخ های قطبی ، سرعت زیادی پیدا کرده است و این موضوع سبب شده که امروزه مساحت مناطق یخزده قطب به نسبت سال 1980 میلادی به اندازه یک چهارم کوچکتر شود .

یکی دیگر از مشکلات پیش آمده در مناطق قطبی به دلیل تغیرات آب  هوایی ، وجود وزش بادهائی است که سبب جابه جائی این توده های شناور یخزده شده و این موضو می تواند در برخی مناطق و مسیرهای دریائی باریک مانند مسیر دریائی شرق دریای کارا Kara Sea موجب بروز مشکلاتی از قبیل مسدود شدن راه شده و در مسیرهای کشتی رانی اختلال ایجاد کند .

از سوی دیگر در سال گذشته میلادی ، تیمی پژوهشی متشکل از دانشمندان و محققان چینی که به منظور بررسی شرایط زیست محیطی قطب شمال، چندی پیش توسط دولت چین به این مناطق اعزام شده بودند، پس از پایان ماموریت خود، در گفتگو با خبرگزاری ها از شرایط بحرانی ذوب شدن یخ ها و نابودی یخچال های طبیعی منطقه خبر دادند .

 لی رویبو (Lei Ruibo) یکی از اعضای هیات مدیره موسسه   Xuelong  و عضو گروه تحقیقاتی یخ های قطب شمال، در این رابطه می گوید: با بررسی گزارش هایی که از سال 1979 تا کنون در مورد یخ های قطبی  ارائه شده و مقایسه آمارهای مندرج در این گزارش ها با شرایط فعلی می توان گفت از میزان و حجم  یخ های قطب شمال نسبت به سال 1979 بسیار کاسته شده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا