شکست اسپیس ایکس در بازیابی راکت فالکون۹

شرکت اسپیس ایکس که در تلاش قبلی برای بازیابی راکت و فرونشاندن آن به صورت عمودی بر روی یک سکوی بزرگ شناور در اقیانوس اطلس ناکام مانده بود و قصد داشت این بار با فرود عمودی آن هزینه‌های زیاد ساخت راکت را کاهش دهد، در سومین تلاش خود نیز با شکست مواجه شد.

الون ماسک رئیس اسپیس ایکس قصد دارد برای کاهش هزینه پرتاب، راکت‌ها را بازیابی کند. این شرکت در ماه ژوئن دوباره برای ناسا این کار را انجام خواهد داد. به گفته هانس کونیگمان معاون رئیس اسپیس ایکس: « کاملا مشخص نیست که چه اتفاقی افتاده است اما مطمئنا نیاز است در ماموریت‌های بعدی کار بیشتری انجام شود.» با وجود ارتقای پلتفرم فرود و تقویت‌کننده، ماسک شانس موفقیت آنرا کمتر از 50 درصد پیش‌بینی کرده بود.

ناسا عملیات پرتاب کپسول بدون‌سرنشین دراگون را بی‌نقص اعلام کرد و برای پرتاب جذاب راکت فالکون 9 به اسپیس ایکس تبریک گفت. محموله حمل شده بوسیله این راکت بیش از 4000 پوند غذا، تجهیزات علمی و آزمایشگاهی را برای شش فضانورد ایستگاه فضایی در بر داشت.

دراگون روز جمعه به ایستگاه خواهد رسید و در آنجا توسط بازوی رباتیک ایستگاه گرفته خواهد شد. به گفته سامانتا کریستوفورتی فضانورد ایتالیایی، پرتاب راکت باورنکردنی بوده و فضانوردان پرتاب آن را به صورت زنده مشاهده کرده‌اند. همچنین در این ماموریت قهوه‌ساز اسپرسوی ایتالیایی توسط کپسول باری دراگون به فضا ارسال شد. دستگاه قهوه‌ساز آزمایشی برای «سامانتا کریستوفورتی»، فضانورد زن آژانس فضایی اروپا ساخته شده است. قرار بود این قهوه‌ساز مدت کوتاهی پس از رسیدن این فضانورد و در ماه ژانویه به ایستگاه فضایی فرستاده شود، اما به دلیل انفجار کپسول باری سیگنوس در زمان پرتاب، این قهو‌ه‌ساز از بین رفت. ایتالیایی‌های مسئول پروژه امیدوارند انقلابی در نوشیدن قهوه در فضا ایجاد کنند.

به گفته الون ماسک، بنیان‌گذار شرکت اسپیس‌ایکس، مایع هیدرولیک مرحله اول موشک به پایان رسیده بود و از این رو فرود کاملی انجام نشد در صورتیکه وی اعلام کرده بود که رانشگری که قرار است بر روی سکوی یک کشتی فرود بیاید، از سوخت هیدرولیکی بیشتری برخوردار خواهد بود. آزمایش جدید، بخشی از تلاش اسپیس‌ایکس برای تولید راکت‌های قابل استفاده مجدد است؛ این راکت‌ها علاوه بر صرفه اقتصادی چندین میلیون دلاری، افزایش سفرهای فضایی در بازه‌‌های زمانی کوتاه را در پی خواهد داشت.

این ششمین مأموریت رسمی باری اسپیس‌ایکس تحت قرارداد با ناسا و به عنوان بخشی از یک قرارداد 1.6 میلیارد دلاری است؛ بر اساس این قرارداد، اسپیس‌ایکس متعهد به انجام 12 مأموریت باری به ایستگاه فضایی شده است. ناسا در اواخر سال 2008 بودجه ای 1.6 میلیارد دلاری را به منظور تجدید تجهیزات مورد نیاز ایستگاه بین المللی در اختیار شرکت اسپیس ایکس قرار داد. در این قرارداد حداقل از 12 پرواز فضایی نام برده شده است اما امکان افزایش دادن پروازها در ازای افزوده شده بهای قرارداد تا ارزش 3.1 میلیارد دلار وجود دارد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا