به بهانه آغاز یک پایان

چند روز گذشته فضاپیمای کاسینی اولین مدار از مدارهای بیست‌گانه خود به دور زحل که آن را در مسیر پایانی ابدی قرار می‌دهد آغاز کرد.

در این مجموعه دورهای مداری، کاسینی از فاصله میان سیاره و حلقه‌های آن عبور خواهد کرد و هر بار به زحل نزدیک‌تر خواهد شد. این منطقه‌ای از منظومه سیاره زحل به شمار می‌رود که تاکنون موردبررسی و کاوش قرار نگرفته است. هر بار که کاسینی یکی از این دورها را کامل می‌کند در مسیری کاوش نشده و قلمرویی نزدیک‌تر به دومین سیاره بزرگ منظومه گام خواهد زد و سرانجام در شهریورماه، درحالی‌که از آخرین ذخیره نیروی خود استفاده خواهد کرد تا آنتن خود را رو به‌سوی زمین و ابزارهای خود را به منظره بی‌بدیل ابرهای فوقانی جو زحل، خیره نکاه دارد وارد جو این سیاره خواهد شد.

اندکی بعد، کاسینی در پایان شکوهمند مأموریتش به شهابی درخشان در جو زحل بدل خواهد شد. با سوختن کاسینی در جو فوقانی زحل، این سفینه فضایی به مولکول‌های سازنده خود تجزیه می‌شود و درنهایت آنچه روزی در کنار هم بدنه کاوشگری دلیر و ارزشمند را ساخته بود به بخشی از سیاره زحل تبدیل خواهد شد.

درباره ارزش‌های این مأموریت بارها و بارها سخن رفته و تا سال‌های بسیار داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط آن مورد تحلیل قرار خواهد گرفت. با کمک داده‌های کاسینی و مسافر همراهش هویگنس امروز دید ما از منظومه زحل، این ارباب حلقه‌های منظومه شمسی، تحول سیاره‌های گازی و اقمار آن و شرایط دنیاهای قمری فراسوی منظومه شمسی دگرگون‌شده است.

بر مبنای یافته‌های کاسنی نقشه راه کاوش‌های آینده ریخته می‌شود و دانشمندان و مهندسان در سودای آن هستند تا گامی دیگر بر شانه این ابزار و گروه مهندسان و دانشمندان سازنده و طراح و مجری آن بگذارند و پله‌ای دیگر در راه کشف دنیای ناشناخته‌ها را طی کنند.

پایان کاسینی پایان یک دوره است. نه‌فقط برای یک کاوشگر برای همه ما. به تاریخی که با کاسینی سپری کرده‌ایم نگاه کنید و با خود و زندگی خود و پیشرفت مقایسه کنیم.

کاسینی 19 سال و نیم پیش از زمین عازم سفر طولانی خود شد. دقیقاً روز 15 مهر سال 1376. این کاوشگر شش سال و 261 روز را در راه سپری کرد تا به هدف خود برسد و سرانجام روز پنج‌شنبه یازدهم تیر 1383 وارد مدار سیاره زحل شد و از آن زمان تاکنون به کاوش این منظومه شگفت‌انگیز پرداخته است.

در این بیست سال زندگی ما زیرورو شده است. به گوشی‌های همراه خود و سرعت اینترنتی که در اختیاردارید نگاهی بیندازید. موجودی به نام گوگل یک سال پس از پرتاب کاسینی شکل گرفت و در همان سالی که کاسینی به مقصد خود رسید موجود دیگری به نام فیس بوک به دنیا معرفی شد. در همین بازه بود که جهان تغییراتی بنیادی را به خود دید. در همین بازه بود که گرمایش جهانی به پدیده‌ای مورد اجماع بدل شد و آثار نخستین آن آشکار شدند. در همینت دوران بود که زمین شاهد جنگ‌ها و نسل‌کشی‌ها و گاه‌گداری صلح‌ها و جلوگیری از درگیری‌های متعدد بود. ما شاهد ظهور و سقوط جریان‌های سیاسی مختلف بودیم. 

پوریا ناظمی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا