سالیانه 2.3 میلیون نفر در حوادث شغلی جان خود را از دست می دهند

اهداف توسعه پایدار 2030 سازمان ملل متحد در 25 سپتامبر 2015 به تصویب رسید. این اهداف شامل یک برنامه جهانی با اهداف خاص برای پایان دادن به فقر، حفاظت از سیاره زمین، و تأمین رفاه برای مردم جهان است.

هدف هشتم از اهداف توسعه پایدار به طور خاص، بدنبال ترویج "رشد فراگیر و پایدار اقتصادی، اشتغال کامل و کار مناسب برای همه" است و بند هشتم از این هدف (8.8) بر "حفاظت از حقوق کار و ارتقاء ایمنی و تضمین یک محیط کار مطمئن برای تمامی کارگران از جمله کارگران مهاجر بویژه زنان مهاجر" متمرکز است.

روز جهانی ایمنی و سلامت در کار (تصویر: UN)

قربانیان حوادث شغلی در جهان

روزانه 6300 نفر از مردم جهان در نتیجه حوادث شغلی یا بیماری های مرتبط با کار جان خود را از دست می دهند و این آمار در هر سال بالغ بر 2.3 میلیون نفر است؛ همچنین سالانه بیش از 317 میلیون حادثه در محل کار روی می دهد.

هزینه های انسانی و بار اقتصادی اقدامات بهداشتی و ایمنی شغلی ضعیف، حدود 4 درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) برآورد می شود. 

تاریخچه نامگذاری

سال 2003، سازمان بین المللی کار (ILO) با هدف تأکید مجدد بر اقدامات پیشگیرانه از بروز حوادث و بیماری های مرتبط با کار، تاریخ 28 آوریل (هشتم اردیبهشت) را به نام روز جهانی جهانی ایمنی و سلامت در کار (World Day for Safety and Health at Work) نامگذاری کرد. این تاریخ همچنین، روز بین المللی بزرگداشت کارگران قربانی و آسیب دیده در محیط کار است. 

روز جهانی ایمنی و سلامت در کار، یک کمپین بین المللی سالانه برای تشویق و ترغیب (به داشتن) شغل ایمن، سالم و مناسب است.

شعار روز جهانی ایمنی و سلامت در کار

کمپین سازمان بین المللی کار (ILO) برای روز جهانی ایمنی و سلامت در محیط کار 2017 بر محور "نیاز حیاتی کشورها برای ارتقاء ظرفیت ها برای جمع آوری و استفاده از داده های ایمنی و سلامت شغلی (OSH) " متمرکز است.

از همین رو، شعار: بهینه سازی جمع آوری و استفاده از داده های OSH، برای روز جهانی ایمنی و سلامت در محیط کار 2017 انتخاب شده است.

به گزارش سیناپرس، ظرفیت جمع آوری و استفاده از داده های ایمنی و سلامت شغلی (OSH) قابل اعتماد، ضرورتی انکارناپذیر برای پیاده سازی و اجرای اهداف 17 گانه توسعه پایدار توسط کشورها است.

 

خطرات نوظهور در محیط های کاری

خطرات شغلی جدید و نوظهور، ناشی از توسعه نوآوری های فنی یا تغییرات اجتماعی و سازمانی هستند:

  • فناوری های جدید و فرآیندهای تولید مانند نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی
  • شرایط جدید شغلی، کوچک سازی مشاغل، نارضایتی شغلی ناشی از شرایط نامناسب (بویژه برای کارگران مهاجر)، وضعیت مشاغل در اقتصادهای غیر رسمی
  • ظهور اشکال جدید استخدام مانند خود اشتغالی، برون سپاری یا قراردادهای موقت
  • تغییر نگرش در مورد اهمیت عوامل خطرهای خاص از جمله تأثیرات عوامل فیزیولوژیکی بر تنش های مرتبط با کار

لزوم فرهنگ سازی در زمینه افزایش ایمنی شغلی

آمار نسبتا بالای قربانیان و آسیب دیدگان حوادث شغلی نشان می دهد که ایمنی و سلامت در کار به صورت کامل جدی گرفته نمی شود؛ درحالیکه فرهنگ سازی در زمینه ایمنی و سلامت در کار می تواند به کاهش چشمگیر تعداد مجروحان و قربانیان حوادث و بیماری های مرتبط با کار، کمک شایانی کند.

فرهنگ سازی در این زمینه، نیازمند تعامل و همکاری مثبت میان دولت، کارفرما و کارگر از طریق یک سیستم تعریف شده حقوق، مسئولیت ها و وظایف اجرایی است.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: awarenessdays.co / ilo.org / UN

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا