مبارزه موسس ویکی‌پدیا با اخبار دروغ

از آن زمان غول‌های دنیای فن‌آوری و بسیاری دیگر تعهد دادند که به مبارزه با اخبار دروغ برخیزند. حتی محققان در طرحی از ساخت یک سیستم که به نام واکسن اخبار دروغ شناخته می‌شود خبر دادند. اهمیت مبارزه با این اخبار هم از جهت تاثیری است که روی زندگی تک تک افراد می‌گذارد  هم از جهت تاثیرات بزرگ اجتماعی که ممکن است به یک فاجعه ختم شوند. حالا در جدید ترین تحول موسس ویکی‌پدیا هم به مبارزان با اخبار دروغ پیوسته است.

به گزارش سیناپرس و به نقل از خبرآنلاین؛ مؤسس ویکی‌پدیا با راه‌اندازی سایت جدید  ویکی‌تریبونwww.wikitribune.com  قصد دارد با اخبار جعلی مبارزه کند.جیمی ویلز با استخدام روزنامه‌نگاران حرفه‌ای و همچنین با کمک پشتیبان‌هایی که داوطلبانه حضور خواهند داشت، قصد دارد با توسعه پلتفرم جدید، با اخبار جعلی در دنیای مجازی مبارزه کند. جیمی می‌خواهد در فاز اول با استخدام 10 روزنامه‌نگار کار خود را شروع کند و در این راه از حرفه‌ای ها تقاضای کمک کرده است.

 

ویکی تریبون با اعانه‌های مالی اداره خواهد شد (بدون اسپانسرهای تبلیغاتی) و تمامی حوزه‌ها را از جمله سیاست، علوم، فناوری و سایر حوزه‌ها به انتخاب مشترکینی که عضو خواهند شد، پوشش خواهد داد. لینک اخبار ویکی تریبون به مصاحبه‌ها و رفرنس‌های اصلی ارجاع داده می‌شود تا اصل بودنشان تضمین شود و در نهایت فرهنگ خبری جدیدی حول ویکی تریبون در فضای مجازی شکل گیرد.

 

کمپانی‌های آی تی سعی کرده‌اند تا هرکدام از راه و روش مخصوص خود برای مبارزه با اخبار جعلی استفاده کنند و یوتیوب با آموزش کاربران، گوگل با ایجاد سایت‌هایی مانند Politifact، فیس‌بوک با درج آگهی در روزنامه‌های آلمان به جنگ با اخبار جعلی رفته‌اند اما سیاستمداران انگلیسی سایت‌هایی مانند گوگل و فیس‌بوک را مسبب اصلی می‌دانند که نتوانسته‌اند یا نمی‌خواهند با اخبار جعلی مبارزه کنند، چراکه تبلیغات و درآمدزایی از هر چیز دیگری برایشان مهم‌تر است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا