کد خبر : 57239 جمعه 08 اردیبهشت 1396 - 09:26:04
-تصاویری-از-روند-مطالعه-نژاد-انسانی-منقرض-شده-

یافته های جدید از فسیل آسترالوپیتیکوس سدیبا

تصاویری از روند مطالعه نژاد انسانی منقرض شده

سیناپرس: مطالعات جدید تیمی از پژوهشگران دانشگاه آریزونا نشان می دهد که بقایای فسیل کشف شده در آفریقای جنوبی که در سال 2008 میلادی به دست آمد به گونه ای از آسترالوپیتیکوس ها به نام سدیبا تعلق داشته و از اجداد مستقیم انسان مدرن محسوب نمی شود.

تیمی از پژوهشگران دیرینه شناس، انسان شناسان و باستان شناسان به سرپرستی یوئل راک و بیل کیمبل از دانشگاه ایالتی آریزونا با آنالیز و تجزیه و تحلیل بقایای فسیل شده جمجمه یک فرد نوجوان که به انسان های باستانی از گونه آسترالوپیتیکوس سدیبا (Australopithecus sediba) تعلق دارد، موفق به کشف موارد جدیدی در رابطه با این نوع از انسان های منقرض شده، شدند. این فسیل در سال 2008 میلادی و در منطقه مالاپا واقع در کشور آفریقای جنوبی کشف شده بود. سرپرستی این عملیات کاوش و حفاری بر عهده لی برگر از دانشگاه ویتواترزراند (University of Witwatersrand) قرار داشت.

بر اساس این مطالعات مشخص شد که گونه آسترالوپیتیکوس سدیبا را می توان یکی از شاخه های جانبی و خواهرخوانده آسترالوپیتیکوس آفریکانوس (Australopithecus africanus) محسوب کرد و در نتیجه نظریه برگر مبنی بر این که این گونه انسانی را می توان از سرشاخه های مستقیم انسان امروزی به شمار آورد، فاقد اعتبار است.

در آن زمان، برگر اعلام کرد که این فسیل که دارای پیشینه ای برابر با 1 میلیون و 980 هزار سال است، می تواند به اجداد نخستین انسان های راست قامت یا Homo erectus تعلق داشته و در نتیجه می توان آن را از اجداد انسان های مدرن محسوب کرد.

به تازگی یوئل راک و بیل کیمبل با بررسی ویژگی ها و ساختار فیزیکی صورت و استخوان گونه این جمجمه و مقایسه آن با انواع دیگر آسترالوپیتیکوس ها، میمون ها و فسیل های انسانی ، تلاش کردند تا ویزگی های بدنی و چگونگی تغییرات ایجاد شده در انسان های آسترالوپیتیکوس سدیبا در دوران نوجوانی را مطالعه کنند.

تا کنون تعدادی از فسیل های انسان آسترالوپیتیکوس سدیبا با قدمتی بین 1 میلیون و 700 هزار سال تا 1 میلیون و 950 هزار سال در قاره آفریقا کشف شده است که نشان می دهد این گونه انسانی در عصر پلیستوسن زندگی می کرده است. نام انتخاب شده برای این موع از انسان های گونه استرالوپیتیکوس، سدیبا بوده که در زبان محلی به معنی چشمه آب است. نخستین فسیل این گونه انسانی توسط فرزند لی برگر به طور تصادفی در سال 2008 میلادی کشف شده و تا کنون نظریات مختلفی درباره منشا و ویژگی های فیزیکی این انسان اعلام شده است. در این گزارش تصویری به بررسی انسان آسترالوپیتیکوس سدیبا می پردازیم.

منبع: sciencemag.org