روبات خبرنگار کار خود را شروع کرد

امروزه حضور روبات ها در عرصه های مختلف زندگی انسان، رفته رفته به امری عادی تبدیل شده و در سال های اخیر شاهد استفاده گسترده از این فناوری در بخش های مختلف هستیم. به تازگی نوعی روبات هوشمند انسان نما از خانواده روبات های اینتراکتیو به نام جیا جیا (Jia Jia) توسط طراحان چینی ساخته شده است که ظاهری کاملا مشابه با یک زن جوان داشته و قادر به برقراری ارتباط و صحبت کردن در موضوعات مختلفی است.

فرایند طراحی و مراحل ساخت و توسعه روبات هوشمند که قادر به برقراری ارتباط و پاسخگوئی به سوالات مطرح شده و یا طراحی سوال بر اساس شرایط و موضوعات مورد بحث است، سه سال به طول انجامیده است. از جمله ویژگی های منحصر به فرد این روبات، امکان تکان دادن لب ها، انجام حرکت متناسب بدن همراه با صحبت کردن و ابراز احساسات اعلام شده است.

 این روبات در مراسمی ویژه و از طریق اینترنت با خبرنگاری به نام کوین کلی در شهر هی فی مرکز استان آن هوی در کشور چین ارتباط برقرار کرده و از طریق صفحه نمایشگر و سیستم های انتقال صدا، مصاحبه ای کامل انجام داد. این برنامه در روز دوشنبه گذشته و توسط خبرگزاری رسمی چین، شین هوا انجام شده و هدف آن آزمایش چگونگی مصاحبه بین انسان و هوش مصنوعی از طریق اینترنت بوده است.

روبات جیا جیا برای نخستین بار در سال 2016 میلادی و توسط یکی از پژوهشگران و طراحان دانشگاه علم و فناوری دانشگاه هی فی ساخته شده و به نمایش گذاشته شد. به گفته طراحان و اعضای این تیم تحقیقاتی، فرایند طراحی و مراحل ساخت و توسعه روبات هوشمند فوق که قادر به برقراری ارتباط و پاسخگوئی به سوالات مطرح شده و یا طراحی سوال بر اساس شرایط و موضوعات مورد بحث است، سه سال به طول انجامیده است. از جمله ویژگی های منحصر به فرد این روبات، امکان تکان دادن لب ها، انجام حرکت متناسب بدن همراه با صحبت کردن و ابراز احساسات اعلام شده است.

مدیریت این تیم تحقیقاتی بر عهده چن ژیائو پینگ قرار دارد. در این گزارش تصویری شاهد ویژگی های مختلف این روبات و همچنین انجام نخستین مصاحبه روباتیک هستید که به طور موفقیت آمیزی انجام شد.

 

منبع: xinhuanet

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا