مالچ پاشی با هدف کاهش ریزگردها در بیابان های وسیع جوابگو نیست

کاظم علیزاده در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه مالچ پاشی با هدف ثابت شدن شن های روان در بیابان ها انجام می شود افزود: علاوه بر وسعت زیاد بیابان ها، ناامنی های اخیر در کشور عراق مانعی مضاعف برای این امر است.

وی با تاکید براینکه وجود ریزگردها در کشور و استان کرمانشاه منشا داخلی ندارد ادامه داد: رسیدگی به این معضل با توجه به پوشش گیاهی عراق نیازمند برنامه ای ویژه توسط سازمان محیط زیست کشور و وزارت امور خارجه است، چنانچه در سفر اخیر معصومه ابتکار به کرمانشاه به این مقوله توجه شد.

علیزاده با اشاره به اینکه اکنون 9 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در سطح استان وجود دارد اظهار کرد: ایستگاه های هواشناسی به پیش بینی و سنجش میزان وزش باد می پردازند که همین وزش منجر به ورود ریزگرد به استان می شود.

به گفته معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه، کاهش ورود ریزگردها به برنامه ای بلندمدت نیاز دارد که این امر با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی عراق با مدیریتی منسجم باید دنبال شود.

براساس بررسی های کوتاه مدت و بلندمدت انجام شده محیط زیست، پیش بینی می شود که وضعیت ورود ریزگردها به استان کرمانشاه در سال جاری در مقایسه با سال های گذشته اندکی بیشتر شود.

بعد از خوزستان استان کرمانشاه دومین استانی است که در طول سال بیشتر از استان های دیگر با ورود ریزگردها به کشور مواجه است.

ریزگردها بیشتر مواقع در شهرستانهای قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب دیده می شود اما گاهی اوقات که شدت آنها زیاد است و از طرفی باد نیز می وزد گستره آن به کلیه شهرستانهای استان کرمانشاه کشیده می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا