بررسی آنالیزی استخوان های نئاندرتال ها در فرانسه

پژوهش های جدید انجام شده  روی یک فسیل 57 هزار و 600 ساله که در سایت Marillac فرانسه کشف شده بود، نشان می دهد که نئاندرتال ها مرده ای که تازه جان خود را از دست داده بود  را مورد ضرب و شتم قرار داده و استخوان های آن را شکسته اند .

در این سایت در میان بسیاری از استخوان های نئاندرتال ها، حیوانات و ابزار مختلف ، استخوان های ساق پا و بازوی دو انسان بزرگسال و یک کودک به چشم می خورد . قابل توجه است که این استخوان ها از علائمی بر خوردار هستند که نشان می دهد در حالی که استخوان ها هنوز تازه بودند با سنگ چخماق مورد ضربه قرار گرفته اند . 

در سایت Marillac هیچ نشانه و یا شواهدی از دندان گوشتخوران دیده نشده است . اگر چه نشانه هایی از جویدگی توسط حیوانات بر روی استخوان های دیگر وجود دارد .

ماریا دولورس گارالدا (María Dolores Garralda) از دانشگاه Complutense و دانشگاه بوردو (University of Bordeaux) در مصاحبه ای مطبوعاتی اعلام کرد : تا به امروز ما قادر به نشان دادن این دستکاری در سایت های مختلف نئاندرتال در اروپا بوده ایم که البته توسط گروه های اخیر همچون انسان های معاصر بیشتر بوده است . اما تاکنون ما قادر به ثابت کردن مصرف گوشت انسان توسط نئاندرتال نبوده ایم .

در اینجا این پرسش مطرح می شود که چرا نئاندرتال ها استخوان ها را از این طریق مورد دستکاری قرار داده اند؟ پاسخ آن به درستی مشخص نیست .

ماریا دولورس گارالدا در این رابطه می گوید : هنوز مراسمی همچون آدم خواری یا هم نوع خواری در قرن بیست و یکم وجود دارد که در بخش هایی از جهان دیده می شود .

لازم به ذکر است که در این سایت استخوان های بسیاری کشف شده که نیازمند آنالیز است تا اطلاعات بیشتری در اختیار پژوهشگران و محققان قرار دهد .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا