تحلیل محتوای وب به زبان فارسی جای کار بسیاری دارد

دکترآزاده شاکری، استادیار دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، مدیر گروه فناوری اطلاعات و  رییس نشست بازیابی وب و تحلیل محتوای اولین کنفرانس بین المللی وب پژوهی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری سینا گفت: ما در این نشست 3 مقاله را مورد نقد و بررسی قرار دادیم. در  نخستین مقاله با عنوان« معرفی یکی الگوریتم حریصانه برای یافتن گروهی از خبرگان در شبکه های اجتماعی» ما به بررسی راه‌های پیدا کردن خبرگان در وب و شبکه های اجتماعی پرداخته ایم. در دومین مقاله به تحلیل رضایت کاربران مبتنی بر رفتار ضمنی در حین جست و جو پرداخته ایم. در سومین مقاله هم با عنوان« مدل سازی عدم قطعیت در سنجش شباهت لغوی محتوای منابع وب فارسی» موضوع سرقت ادبی در زبان فارسی پرداخته شد تا راهکارهای تقلب و سرقت ادبی در دو متن معلوم شود.

وی افزود: در پایان این نشست هم تئوری‌هایی برای انجام کارهای پژوهشی و صنعتی شدن این حوزه عنوان و معلوم شد که ما هم اکنون در زمینه صنعتی تحلیل محتوا به زبان فارسی جای کار بسیار زیادی داریم. امیدواریم در کفنرانس های بعدی کارهای بهتری در این زمینه انجام شود.

به گفته وی این کنفرانس در مجموع به عنوان نخستین کنفرانس بسیار خوب ارزیابی شده است.

وی به جایگاه وب در ایران اشاره کرد و گفت:اگر بخواهیم تعداد فارسی زبانان و محتوای زبان فارسی روی وب را مورد بررسی قرار دهیم هم اکنون تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است اما همچنان جای کار بسیار زیادی دارد زیرا اکثر پژوهش هایی که انجام شده به زبان انگلیسی است.

وی تصریح کرد: اگر قرار باشد کسی پژوهشی در زبان فارسی انجام بدهد ما هستیم . امیدوارم ما در این زمینه حتی به سمت صنعتی‌تر شدن که خیلی وابسته به پژوهش های دیگر است، باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا