با آقای عنصر 118 جدول تناوبی

عنصر اوگانسون با عدد 118 و نماد شیمیایی Og، نام خود را از دانشمند و محقق 84 ساله موسسه مشترک تحقیقات اتمی (JINR) روسیه گرفته است. تحقیقات این دانشمند و تیم تحقیقاتی وی، منجر به کشف این عنصر شد.

 تنها دانشمند زنده در جدول تناوبی، در مصاحبه با نیو ساینتیست، به سوالتی درخصوص کشف این عنصر پاسخ می دهد.

شما تنها دانشمند زنده ای هستید که یک عنصر از روی نام وی، نامگذاری شده است. چه احساسی از قرار گرفتن نامتان در کنار نام هایی همچون آلبرت اینشتین و ماری کوری دارید؟

این یک افتخار برای من محسوب می شود. کشف عنصر 118 جدول تناوبی نتیجه تلاش محققان موسسه مشترک تحقیقات اتمی (JINR) روسیه و آزمایشگاه ملی لاورنس لیورمول در آمریکا بود. همکاران من نام اوگانسون را برای این عنصر پیشنهاد کردند.

از سال 1956 تاکنون، به کشف چند عنصر در جدول تناوبی کمک کرده اید؟

زمانی که تحقیقات خود را آغاز کردم، تنها 101 عنصر شناسایی شده بودند؛ اما اکنون تعداد این عناصر به 118 رسیده است و هفتمین ردیف جدول تناوبی کامل شده است. زمانی که به آزمایشگاه فلروف (Flerov) ملحق شدم، بر روی عناصری زیادی کار کردم و در تحقیقات منجر به کشف آنها مشارکت داشتم. همکاری ما با محققان آمریکایی حتی در زمان جنگ سرد بسیار قوی بود.

چگونه عناصر فوق سنگین جدید را تولید می کنید؟

با مشکلات فراوان! یک اتم نیاز به هسته ای دارد که نیروهای دافعه و جاذبه را متعادل کند؛ بنابراین ما به یک "تعداد جادویی" از پروتون ها و نوترون ها نیاز داریم. عناصر جدید را از طریق شتاب دادن اتم ها به یک دهم سرعت نور و برخورد دادن آنها با عناصر سنگین دیگر تولید می کنیم.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: newscientist

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا