تشریح پیامدهای عدم تولید آنتی‌ژن توبرکولین و مالئین در کشور

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر نادر مصوری با اشاره به پیامدهای عدم تولید توبرکولین در کشور که در حال حاضر تنها در موسسه رازی تولید می‌شود، اظهار کرد: این موسسه سالانه یک میلیون دز توبرکولین انسانی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحویل می‌دهد و آزمایشگاه‌های بخش خصوصی و بسیاری از بیمارستان‌ها، توبرکولین وارداتی از کشور هند را مورد استفاده قرار می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه آزمایش‌های انجام شده بر روی توبرکولین‌های انسانی وارداتی،  مشخص شده کیفیت این توبرکولین‌ها با توبرکولین‌های تولید شده در موسسه رازی قابل مقایسه نیست، افزود: در صورت عدم تولید این فرآورده توسط موسسه رازی، باید نسبت به واردات بیشتر اقدام کنیم که علاوه بر خروج میزان قابل توجهی ارز از کشور، توبرکولینی با کیفیتی پایین‌تر از تولید داخلی را شاهد خواهیم بود.

رئیس بخش توبرکولین موسسه رازی با بیان اینکه در همین راستا با صرف ارز بالا محموله توبرکولینی را به کشور وارد کردیم تا توبرکولین‌های دامی این موسسه را با محصولات مشابه خارجی مقایسه کنیم، گفت: این موضوع در یک مجموعه گاوداری با نظارت سازمان دامپزشکی کشور اجرایی شد که بر اساس آن دریافتیم هیچ گونه تفاوتی میان توبرکولین تولید شده در موسسه رازی و نمونه خارجی آن وجود ندارد.

وی تاکید کرد: آنتی‌ژن مالئین نیز از جمله فرآورده‌هایی است که خریداری آن از سایر کشورها تقریبا غیرممکن است و در همین راستا از 20 سال گذشته تاکنون حتی یک ویال مالئین وارد کشور نشده است.

دکتر مصوری با بیان اینکه در صورتی که مالئین در کشور تولید نشود، بیماری مشمشه در کشور گسترش خواهد یافت، ادامه داد: در حال حاضر ضمن افزایش آمار مشمشه در ایران که به سبب تردد قاچاق تک سمی‌ها در حوالی مرزها، ایجاد شده، سالانه کمتر از 100 مورد تلفات ناشی از این بیماری را در کشور شاهد هستیم.

دکتر مصوری اضافه کرد: در صورت عدم تولید مالیئن شاهد گسترش بسیار شدید بیماری مشمشه در کشور خواهیم بود و با توجه به اینکه از سال 1334 برنامه کنترل و مبارزه با بیماری سل و مشمشه در کشور دنبال شده و تحت کنترل قرار گرفته است، شاهد شیوع این بیماری‌ها (که بیماری مشترک میان انسان و حیوان است) در کشور می‌شویم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا