فرصتی برای برجسته کردن قدرت کتاب

تاریخ 23 آوریل یک تاریخ سمبلیک برای ادبیات جهان است. این تاریخی است که در آن (سال 1616) سروانتس، شکسپیر و اینکا گارسیلاسو دلاوگا درگذشتند. این تاریخ همچنین زادروز یا سالروز درگذشت نویسندگان برجسته دیگری همچون موریس دروئون، دلادیمیر ناباکوف و جوزپ پلا است.

این تاریخ، یک انتخاب طبیعی برای شرکت کنندگان در کنفرانس عمومی یونسکو در پاریس (1995) بود. روزی با هدف ادای احترام به کتاب و نویسندگان در سراسر جهان؛ تشویق مردم بویژه جوانان برای کشف لذت کتاب خواندن؛ حمایت از مالکیت معنوی و پاسداشت تلاش افرادی که به پیشرفت اجتماعی و فرهنگی بشر کمک می کنند.    

با در نظر گرفتن این اهداف، یونسکو تاریخ 23 آوریل (سوم اردیبهشت) را به نام روز جهانی کتاب و کپی رایت (World Book and Copyright Day) نامگذاری کرد.

مراسم روز جهانی کتاب و کپی رایت در مقر یونسکو

روز جهانی کتاب و کپی رایت، فرصتی برای برجسته کردن قدرت کتاب ها برای ترویج چشم انداز جوامع دانش مدار است که برای تمام شهروندان، فراگیر، کثرت گرا، منصفانه، باز و مشارکتی هستند. این بخشی از پیام ایرینا بوکووا، مدیرکل یونسکو به مناسبت روز جهانی کتاب و کپی رایت 2017 است.

به گزارش سیناپرس، مراسم روز جهانی کتاب و کپی رایت روز دوشنبه 24 آوریل (4 اردیبهشت) در مقر اصلی یونسکو در پاریس برگزار خواهد شد. ترویج ادبیات آفریقا با حضور نویسندگان برجسته این قاره، برگزاری کارگاه های آموزشی و میزگرد، فعالیت های فرهنگی و اجرای موسیقی، از بخش های اصلی این مراسم هستند.

نابینایان، محور روز جهانی کتاب 2017

توجه ویژه به نابینایان و کم بینایان که با مشکل دسترسی به کتاب و سایر نشریات چاپی مواجه هستند، یکی از محورهای اصلی روز جهانی کتاب 2017 تعیین شده است.

براساس گزارش اتحادیه جهانی نابینایان (WBU)، در میان میلیون جلد کتابی که هر ساله در سراسر جهان منتشر می شوند، کمتر از 10 درصد در فرمت مخصوص نابینایان هستند که این میزان در کشورهای درحال توسعه تنها حدود 1 درصد است.

باتوجه به کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق معلولان، یونسکو بدنبال حمایت از حقوق و نیازهای معلولان و تشویق آنها به استفاده موثر از ابزار و امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) است.  

پایتخت کتاب جهان در سال 2017: کناکری، گینه

هر سال، یونسکو و سازمان های بین المللی فعال در سه حوزه صنعت کتاب – ناشران، فروشندگان کتاب و کتابخانه ها – پایتخت کتاب جهان (World Book Capital) را برای یک دوره یک ساله انتخاب می کنند.

براین اساس، کناکری، پایتخت جمهوری گینه به عنوان پایتخت کتاب جهان (2017-2018) انتخاب شده است. علت انتخاب این شهر، کیفیت و تنوع برنامه های روز جهانی کتاب آنها و بویژه، تمرکز بر مشارکت جامعه، همچنین بودجه سازمان یافته و اهداف شفاف با تأکید بر جوانان و سوادآموزی، عنوان شده است.

چالش های کپی رایت در عصر دیجیتال

کپی رایت، چارچوبی از مقررات است که نحوه حمایت قانونی و استفاده تجاری و غیرتجاری از آثار شامل کتاب ها، نشریات (مطالب رسانه ها)، فیلم ها و موسیقی را مشخص می کند. این قانون، حقوق انحصاری ویژه ای را برای نویسنده یا پدیدآورنده اثر ایجاد می کند.

اما توانایی تکثیر و انتشار سریع اطلاعات با استفاده از فناوری دیجیتال، قانون کپی رایت را با چالش جدی مواجه ساخته است. فناوری های دیجیتال، روش های تولید، توزیع و دسترسی محتوای خلاق را دستخوش تغییرات جدی کرده اند.

قانون کپی رایت، نقش انکارناپذیری در شکل دادن نیازهای دنیای دیجیتال مدرن ایفا می کند و قانون گذاران برای حمایت بیشتر از پدیدآورندگان و صاحبان آثار، می بایست دامنه فعالیت حمایتی کپی رایت را افزایش دهند. کپی رایت و رسانه های دیجیتال، مسئولیت ارائه دهندگان خدمات مبتنی بر وب، شرایط تکثیر نرم افزارها، تجدیدنظر در مجازات نقض قوانین کپی رایت، از جمله مسائلی هستند که نیازمند بررسی و تجدیدنظر هستند.

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: europa.eu  / UN / UNESCO

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا