بررسی روش تدفین در دوران میان سنگی بریتانیا

بررسی ها و پژوهش های پیشین انجام شده در مورد فرهنگ تدفین انسان های باستانی در انگلستان نشان می داد که انسان های کوچ نشین شکارچی و جمع آوری کننده غذائی که در دوران مزو لیتیک یا میان سنگی در بریتانیا زندگی می کردند ، اجساد مردگان خود را بدون هر نوع تشریفاتی ، رها کرده و به مسیر خود ادامه می دادند . به تازگی تیمی از پزوهشگران باستان شناس دانشگاه آکسفورد در کاووش ها و تحقیقات میدانی خود با بقایای استخوانی سوزانده شده که همراه با خاکستر اجساد انسانی از این دوره بود ، برخورد کردند که کشف جدید ، با نظریه ها و شواهد پیشین تدفین این انسان ها ، متناقض است .

مطالعات انجام شده نشان می دهد که این بقایای استخوانی باقی مانده ، دست کم به یک نفر فرد بالغ تعلق دارد که به همراه مقادیر زیادی خاکستر کشف شد . این موضوع نشان می دهد که انسان های دوران میان سنگی در انگلستان ، جسد مزبور را روی توده بزرگی از هیزم قرار داده و آتش زده اند که این موضوع حرارت کافی برای سوزاندن کامل جسد را  ایجاد کرده بود .

در همین زمینه نیک گیلمور Nick Gilmour سرپرست این هیات کاووش و حفاری اعلام کرد : " ما انتظار داشتیم این بقایای استخوانی سوزانده شده به دوران برنز تعلق داشته باشد ولی نتایج آزمایش رادیو کربن ( کربن 14 ) نشان می دهد که این نمونه ها به تاریخی برابر با دوران میان سنگی در بریتانیا تعلق دارند . با توجه به تضاد این مساله با یافته های پیشین ما در حال تکرار این آزمایش ها هستیم . "

لازم به توضیح است که در کنار این بقایای به دست آمده ، تعدادی ابزار سنگی از جنس سنگ چخماق نیز کشف شد که پرداخت آن ها کامل نبودند . به اعتقاد کارشناسان ، احتمالا این سنگ ها برای برش و قطع کردن اشیا کاربرد داشته اند . در خاتمه باید خاطر نشان کرد که تاکنون سه محوطه از دوران میان سنگی به صورت مشابه با این نمونه تازه کشف شده انگلیسی ،  در ایرلند به دست آمده و نمونه های متعددی از این سنت در سایر نقاط قاره اروپا نیز دیده شده است .