دراگون با موفقیت به ماموریت اعزام شد

روز گذشته شرکت خصوصی اسپیس ایکس SpaceX موفق شد بدون هیچ گونه مشکل فنی ، عملیات اعزام محموله مواد غذائی و تجهیزات مورد نیاز فضانوردان مستقر در ایستگاه بین المللی فضائی را به انجام برساند . در این ماموریت ، کپسول ترابری دراگون ، مایحتاج مورد نظر را به مدار زمین منتقل کرد . تنها بخش غیر موفق این عملیات ، عدم اجرای دقیق فرود راکت ماهواره بر Falcon 9  بود که نتوانست آن طور که پیش بینی شده بود با موفقیت به زمین برگشته و فرود آرامی داشته باشد .

مدیران شرکت فضائی اسپیس ایکس امیدوار بودند با فرود آرام و موفقیت آمیز این راکت ماهواره بر ، قادر به استفاده دوباره از آن باشند . البته لازم به توضیح است که این عدم موفقیت در فرود راکت ، ارتباطی با اجرای ماموریت اصلی یعنی ارسال مایحتاج به ایستگاه بین المللی فضائی نداشته است .

راکت ماهواره بر فالکون 9 Falcon 9 rocket دارای چهل و نه متر ارتفاع بوده و موفق شد کپسول ترابری دراگون را که فاقد سرنشین بود به مدار زمین منتقل کند . این عملیات طی تنها چهار ده دقیقه انجام شد . اگرچه مهمترین بخش این عملیات ، پرتاب موفقیت آمیز کپسول فضائی دراگون بود ، مدیران برنامه ریز این پروژه امیدوار بودند این راکت که مرحله نخست این ماموریت را بر عهده داشت ، پس از اتمام ماموریت محوله ، به آرامی روی یک کشتی دارای سکوی فرود ، به زمین بازگردد که این بخش از ماموریت با شکست رو به رو شد  . لازم به توضیح است که کشتی مورد نظر ، فاقد سرنشین بوده و از راه دور کنترل می شود . این عملیات پرتاب راکت وکپسول فضائی ، از پایگاه فضائی کیپ کاناورال Cape Canaveral انجام شد .

یکی از محموله های ویژه موجود در این کپسول ترابری ، قهوه ساز ویژه فضائی است . به تازگی  دانشمندان ایتالیائی اقدام به ساخت و طراحی  دستگاه مخصوص قهوه ساز با قابلیت عملکرد در فضای بدون جاذبه شده اند . این دستگاه  به سفارش و بنا به درخواست سامانتا کریستوفریتی Samantha Cristoforetti فضانورد ایتالیائی ساکن در ایستگاه بین المللی فضائی طراحی شده و با فضاپیمای دراگون به ایستگاه بین المللی منتقل شد . در این ماموریت همچنین فضاپیمای ترابری دراگون ، دو هزار کیلو گرم مواد غذائی و مایحتاج ساکنان این ایستگاه را به مدار زمین منتقل کرد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا