رسانه ها کارکرد مناسبی در زمان انتخابات ندارند

دکتر عباس اسدی استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس در رابطه با دو وظیفه اصلی رسانه ها در زمان انتخابات گفت: آگاهی بخشی به این معناست که رسانه ها بتوانند با انتشار اخبار و اطلاعات مردم را از مسائل انتخابات و موضوعات مربوط به کاندیداها مطلع کنند و تنویر افکار عمومی نیز بدان معناست که رسانه ها باید بتوانند تفسیر و تحلیل مسائل مربوط به انتخابات و کاندیداها را به درستی انجام داده، روشنگری کرده و افکار عمومی را به سمت و سویی هدایت کنند که صحیح است و به هیچ وجه مغرضانه و جهت گیرانه فعالیت نکنند.

وی ادامه داد: بنابراین، رسانه ها باید در زمان انتخابات تا جایی که می توانند استقلال حرفه ای خود را حفظ کرده و فقط اینگونه است که می توانند کارکردهای یاد شده را به درستی انجام دهند. اما متاسفانه در کشور ما چون رسانه ها استقلال حرفه ای ندارند و وابستگی حزبی، جناحی و ایدئولوژیکی و مالی دارند نمی توانند کارکرد مناسبی در زمان انتخابات داشته باشند.

اسدی در ادامه صحبت هایش عنوان کرد: اینگونه است که اغلب رسانه ها همیشه طرفدار فلان حزب و فلان جناح هستند و از این روست که می بینیم همواره اخبار و اطلاعات مغرضانه و غرض ورزانه آغشته به تعصب به مخاطبان ارائه می دهند و این باعث می شود مخاطبان گمراه شده و نتوانند حقیقت را بشناسند و به فرد اصلح رای بدهند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: در زمان انتخابات بسیاری از رسانه های ما به دلیل وابستگی که دارند نمی توانند آن افکار و عقاید را تنویر کرده و در نتیجه نمی توانند وظایف و کارکرد خود را به درستی انجام دهند به بیان دیگر، وابستگی رسانه ها به منابع مالی و ایدئولوژیکی برای رسانه ها به مثابه سمی است که فضای انتخابات تاثیر این سم را بیشتر کرد و رسانه ها را بیشتر در معرض این وابستگی قرار می دهد.

اسدی ادامه داد: اگر تا دیروز رسانه ای یک استقلال نسبی داشت اما در فضای انتخابات چون پول کلانی برای رسانه ها به همراه می آورد و رسانه ها نیز از نظر مالی و اقتصادی ضعیف هستند، بنابراین، به سمت جناح ها و گروه ها کشیده می شوند و اینگونه هم آزادی و هم استقلال آنها به خطر می افتد.

 

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا