تهدید حیات‌وحش در قلب حفاظت شده‌ترین مناطق

این خیریه حفاظتی در گزارشش می‌گوید؛ شکار غیر قانونی، قطع غیر قانونی درخت، صید غیر قانونی و قاچاق گونه‌های کمیاب موجب آسیب جدی به 45 درصد از مهم‌ترین مناطق طبیعی زمین شده است. دامنه این آسیب از پارک ملی سرنگیتی در تانزانیا تا جزایر گالاپاگوس در اکوادور گسترده است و در آن‌ها گونه‌های کمیاب و در خطر انقراض به وسیله تجرات غیر قانونی حیات‌وحش تهدید می‌شوند. شکار غیر قانونی گونه‌هایی نظیر فیل، کرگدن و ببر در تقریبا 43 سایت میراث جهانی گزارش شده است. همین‌طور قطع غیر قانونی گونه‌های ارزشمند درختان همچون بلسان بنفش و آبنوس در 26 سایت دیده شده است. صید غیر قانونی هم در 18 سایت از 39 سایت دریایی وساحلی میراث جهانی دیده شده است. بهره‌برداری بیش از اندازه ازبرخی از گونه‌های حفاظت شده از پلنگ برفی تا پانگولین که توسط قوانین بین‌الملی انجام می‌شود، هم یکی از مشکلاتی است که در 50 درصد سایت‌های آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین دیده می‌شود.

پلنگ برفی یک گونه منحصربه فرد و در معرض خطر است شکار غیر قانونی یکی از تهدیدهای مهم آن است

این در حالی است که سایت‌های میراث جهانی خانه یک سوم ببرهای باقی مانده جهان و 40 درصد فیل‌های باقی مانده آفریقایی هستند و در برخی مناطق آن‌ها آخرین پناهگاه گونه‌هایی در لبه مرز انقراض مثل کرگدن جاوه هستند. از بین رفتن گونه‌ها و زیست‌گاه‌ها از طریق فعالیت‌های غیر قانونی مثل جنگل‌زدایی غیرقانونی همچنین خدماتی مثل مشاغل توریستی و آب سالم که اکوسیستم این سایت‌ها برای مردم محلی فراهم می‌کنند را هم با خطر مواجه کرده است. همچنین جنگل‌زدایی به عنوان یکی از عوامل افزایش گاز‌های گلخانه‌ای جو زمین به کل سیاره آسیب وارد می‌کند. «کریس جی» مدیر کمپین بریتانیای WWF می‌گوید:« حتی در جاهایی که حیوانات باید از خدمات محافظتی حداکثری بهره‌مند باشند، از دست خلافکاران در امان نیستند». او ادامه می‌دهد:« این کار نه تنها بقای گونه‌ها را با خطر مواجه می‌کند، بلکه بقای آینده کل سایت و مردمی را که معیشتشان به این مناطق وابسته است را هم به خطر می‌اندازد».

شکار غیرقانونی و سازمان یافته فیل برای عاج در حفاظت شده ترین مناطق آفریقا در جریان است

او برای یک جبهه متحد از کنوانسیون تجارت بین المللی گونه های در خطر و کنوانسیون میراث جهانی به نام (CITES)  برای مقابله با تجارت غیرقانونی حیات وحش فراخوان داده است:« سال آینده لندن میزبان چهارمین کنفرانس تجارت غیر قانونی حیات‌وحش خواهد بود و دولت این کشور باید حمایتش را برای پایان دادن به این تجارت ویران‌گر افزایش دهد». او ادامه می‌دهد:« حالا وقت سلب مسئولیت کردن نیست و این گزارش نشان می‌دهد، برای بسیاری از گونه‌ها این مسئله مرگ و زندگی است». 

«اینگر اندرسون» مدیر اتحادیه جهانی حفاظت طبیعت یا IUCN می‌گوید:« قاچاق حیات وحش میراث جهانی را از دست بشر می‌رباید، جوامع محلی را تهدید میکند و تلاش‌های جهانی برای کاهش فقر را با شکست موجه خواهد کرد». او ادامه می‌دهد:« این گزارش تنها یک یادآوری است تا نشان دهد این جرایم سازمان یافته تا چه اندازه جدی هستند و می‌توانند حتی تا قلب حفاظت شده‌ترین مناطق زمین هم پیش بروند». او معتقد است این یک چالش بین‌المللی است که تنها می‌تواند از طریق یک اجماع بین‌المللی بر آن غلبه کرد.

علی رنجبران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا