توسعه حمل‌ونقل شهری در شیراز با اعتبار ۱۶ همت

پروژه‌های ریلی و ترافیکی در شیراز به ایستگاه بهره‌برداری رسید

در چهل‌وششمین مرحله از جهش عمرانی کلان‌شهر شیراز، سه پروژه بزرگ زیربنایی با هدف بهبود عبور و مرور، کاهش بار ترافیکی و توسعه مترو، با اعتباری بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد تومان و با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه کشور افتتاح شد.

این پروژه‌ها شامل پایان عملیات حفاری مکانیزه (TBM) و ساخت تونل جنوبی خط دوم مترو شیراز از ایستگاه آزادی تا سعدی، بهره‌برداری از تقاطع چندسطحی شهدای حرم مطهر حضرت احمد بن موسی(ع) و نیز افتتاح زیرگذر شهدای گویم به همراه رونمایی از یادمان این طرح است.

رئیس هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتم‌الانبیا امروز، ۲۸ فروردین ماه در آیین افتتاح پروژه‌های ریلی و ترافیکی کلانشهر شیراز اظهار کرد: قرارگاه خاتم‌الانبیا در زمینه طراحی، ساخت و راه‌اندازی مترو در بیش از ۹ کلان‌شهر کشور فعال است.

محمدرضا رحمانی افزود: تاکنون بیش از ۳۴۰ کیلومتر خط مترو اجرایی شده که بیش از ۵۰ درصد آن به بهره‌برداری رسیده و در خدمت مردم است.

رحمانی با اشاره به عملکرد سال گذشته این مجموعه گفت: در سال گذشته، پروژه‌های مترویی متعددی به پایان رسیدند، از جمله ۱۱ کیلومتر حفاری جدید که توسط قرارگاه خاتم انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۳۸ کیلومتر از این مقدار مربوط به خط ۲ متروی شیراز بوده که رکورد خوبی در میان شهرهای دارای مترو به شمار می‌رود.

رئیس هلدینگ قرارگاه خاتم‌الانبیا همچنین گفت: در استان فارس ۱۴ پروژه راه و شهرسازی در حال اجراست که حدود ۵۷۰۰ نفر در آنها مشغول به کار هستند.

وی یادآور شد: در سال گذشته، پروژه‌های مهمی مانند بزرگراه شهید سلیمانی (محی‌الدین شیرازی) و بخشی از آزادراه شیراز–بوشهر به بهره‌برداری رسیدند.

رحمانی ابراز امیدواری کرد: با تکمیل پروژه‌های مترو در شیراز، به‌ویژه خط ۴، دسترسی زائران حرم احمد بن موسی (شاهچراغ) نیز مانند اتصال مترو مشهد به حرم امام رضا(ع) تسهیل شود.

استاندار فارس نیز در این مراسم با اشاره به اقدامات شهرداری شیراز اظهار کرد: پروژه‌های در حال اجرا یا بهره‌برداری‌شده توسط شهرداری در مسیر تکمیل زیرساخت‌های گردشگری شهر است و نقش مهمی در تقویت این حوزه دارد.

حسینعلی امیری با تاکید بر نقش کلیدی گردشگری در توسعه استان گفت: گردشگری از محورهای اصلی رشد و پیشرفت فارس به شمار می‌رود و به همین منظور سند توسعه گردشگری این استان با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سایر دستگاه‌ها در حال تدوین است که در آینده نزدیک نهایی و تصویب خواهد شد.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد با توجه به ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و محیطی شیراز، شاهد تحولی در حوزه گردشگری باشیم.

امیری همچنین یادآور شد: تدوین این سند از جمله موارد مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این مراسم، ضمن قدردانی از مدیریت شهری شیراز و همراهی مسئولان ارشد استان فارس گفت: در این کلان‌شهر، روحیه تعامل، احترام و همکاری با محوریت مردم‌داری و مردم‌محوری حاکم است.

سید ابراهیم حسینی با بیان اینکه شیراز در طول تاریخ همواره پیشتاز در حوزه‌هایی نظیر شعر، ادب و علم بوده، اظهار داشت: امروز نیز این شهر در عرصه فنی و عمرانی به یکی از شهرهای پیشرو کشور تبدیل شده است.

وی در ادامه با اشاره به قانون درآمدهای پایدار شهرداری‌ها، بر لزوم حمایت دولت در زمینه‌هایی که وظایف قانونی آن محسوب می‌شود تأکید کرد و خواستار رفع موانع تحقق مدیریت واحد شهری شد.

حسینی همچنین به سفر تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی به استان فارس در ۱۷ سال پیش اشاره کرد و افزود: اعطای عنوان «سومین حرم اهل بیت(ع)» به شیراز از سوی معظم‌له، ظرفیتی عظیم برای این شهر ایجاد کرده که ابعاد و الزامات آن به‌درستی تبیین نشده است.

وی با اشاره به تدوین سند جامع حرم اهل بیت(ع) در این راستا گفت: این سند باید در سطح ملی نیز جایگاه شایسته‌ای داشته باشد؛ چراکه مبنای برنامه‌ریزی ۲۰ ساله شهرداری شیراز قرار گرفته است.

شهردار کلان‌شهر شیراز نیز در این مراسم، گفت: با افتتاح فاز سوم پروژه تقاطع چندسطحی شهدای حرم حضرت احمدبن موسی (ع)، این ابرپروژه شهری پس از سال‌ها تلاش شبانه‌روزی به ایستگاه پایانی رسید و در اختیار شهروندان شیرازی قرار گرفت.

محمدحسن اسدی با اشاره به اینکه این تقاطع بیش از ۵ کیلومتر طول دارد و عنوان بزرگ‌ترین تقاطع غیرهمسطح کشور را یدک می‌کشد، اعلام کرد: با بهره‌برداری از پل شماره ۲، امکان دسترسی آسان از بولوار شهید نواب صفوی به شهرک مهدی‌آباد و دیگر شهرک‌های اطراف کمربندی فراهم شده است.

وی با بیان اینکه شهرداری شیراز طی سال‌های اخیر پروژه‌های گوناگونی از جمله تقاطع‌های غیرهمسطح، بزرگراه‌ها، زیرگذرها، خطوط مترو، روکش‌های آسفالت و طرح‌های تفریحی و فراغتی را با هدف توسعه شهری و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان اجرایی کرده است، تأکید کرد که شهروندان شیرازی شایسته بهترین خدمات هستند و مدیریت شهری نیز خود را موظف به فراهم‌کردن رفاه و آسایش برای آنان می‌داند.

شهردار شیراز همچنین از همراهی و صبوری شهروندان در طول اجرای پروژه‌ها قدردانی کرد و مشارکت آن‌ها را عاملی مؤثر در پیشبرد طرح‌های عمرانی دانست.

وی در ادامه به عملیات حفاری خط دوم مترو هم اشاره کرد و با بیان اینکه مسیر فاز دوم این خط از میدان آزادی تا ایستگاه سعدی حدود ۵ کیلومتر است، گفت: دستگاه حفاری مکانیزه امروز به ایستگاه سعدی می‌رسد و امید داریم در آینده‌ای نزدیک، مترو نیز به این ایستگاه متصل شود.

اسدی در خصوص پروژه زیرگذر گویم تصریح کرد که در طول ۱۵ سال فعالیت در شهرداری، پروژه‌های عمرانی زیادی به سرانجام رسیده‌اند اما هیچ‌کدام به اندازه این پروژه تأثیرگذاری و بازخورد مثبت نداشته‌اند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز نیز در این آیین، با اشاره به بهره‌برداری از تقاطع‌ شهدای حرم احمدبن موسی(ع) به‌عنوان یکی از بزرگترین تقاطع‌های چندسطحی شهری، اظهار کرد: این پروژه در محل تلاقی بزرگراه امام خمینی(ره)، بلوار احمدبن موسی(ع) و نواب صفوی و در موقعیت شهرداری مناطق ۵ و ۹ توسط شرکت سد عمران پارس گستر شده احداث شده است.

محمد امین ارزش روز ساخت این پروژه را ۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این پروژه از بهمن ماه ۱۴۰۱ آغاز شد و حین اجرا در دو سال با مشکلاتی اساسی به ویژه در بخش در تملک مواجه بود.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۱۶ هکتار اراضی که اکثرا مسکونی بودند و ۶۶ پلاک برای اجرای این پروژه تملک شدند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز تصریح کرد: رکورد بتن‌ریزی در تقاطع‌‌های شهری کشور با بتن ریزی ۳۵۰۰ مترمربع در ۲۴ ساعت در این پروژه شکسته شد.

امین با بیان اینکه اجرای نوبت شب موجب افتتاح ۲۶ ماهه این پروژه شد، سطح مقطع اشغالی این پروژه را حدود ۲۲ هکتار عنوان کرد و گفت: تسهیل و هدایت ترافیکی در بولوار‌های متصل، کاهش ترافیک در محور رحمت و کمربندی، افزایش ایمنی بزرگراه امام خمینی (ره)، حذف ۴ دوربرگردان ناایمن و صرفه‌جویی اقتصادی سالانه بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان سوخت از جمله اهداف احداث این تقاطع بوده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز هم بیان کرد: عملیات عمرانی پروژه زیرگذر گویم از بهمن ماه ۱۴۰۱ آغاز شد و در زمان مقرر وعده داده شده، به بهره‌برداری رسید؛ پروژه‌ای که تأثیرگذار در مسیر اتصال شیراز به چند استان است.

امین ادامه داد: سال‌ها بود که شهروندان شیراز در ترافیک‌های کیلومتری در گلوگاه شکل گرفته این منطقه با مشکل مواجه شده بودند.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای این پروژه ۴۴ پلاک تجاری، ۵ اداره دولتی جابجا و بیش از ۱۱ واحد مسکونی خریداری شد.

معاون شهردار شیراز همچنین تصریح کرد: روش اجرای این پروژه نیز خاص و توسط مؤسسه ایستاب قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(س) با استفاده از روش هیدروفرز که دستگاه تمام مکانیزه است، انجام شد.

امین یادآور شد: در کل مسیر بازشوهایی وجود دارد که تامین نور در روز و هم تهویه به صورت کامل را به عهده دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا