چرا عجوزه شاخدار، چاق شد؟!

این مارمولک که نام اصلی آن مارمولک عجوزه شاخدار است که دلیل دماغ درازش به مارمولک پینوکیو مشهور شده و هنوز دانشمندان نتوانسته اند دلیل اصلی بلندی بیش از حد دماغ این خزنده را که تنها در نرها وجود دارد را دقیقا کشف کنند.

در گذشته نیز تحقیقاتی در مورد این گونه شده بود و محققان احتمال می دادند که این دماغ بلند به عنوان یک سلاح دفاعی برای مواقعی که نرها با یکدیگر درگیر می شوند بکار می رود اما تیم تحقیقاتی جدیدی که با مدیریت ایگناسیو مور، استاد زیست شناسی در مرکز تحقیقات ویرجینیا مطالعات خود در مورد این گونه را آغاز کرده اند معتقدند که دماغ دراز این مارمولک برای برقراری روابط اجتماعی بین نرها و همچنین نرها و ماده ها بکار برده می شود.

برای مدت نیم قرن تصور می شد که مارمولک پینو کیو منقرض شده اما مجددا این گونه در سال ۲۰۰۵ در کشور اکوادور مشاهده شد. در حال حاضر این گونه تنها در جنگل های ابرناک اکوادور دیده شده که بر روی درختان بالارونده زندگی می کند.

تیم تحقیقاتی «مور» و اعضای هیئت علمی دانشگاه اکوادور موفق به جمع آوری تعدادی از این گونه برای انجام مطالعات در مورد نحوه زندگی اش شدند.

دماغ این مارمولک بر اساس مشاهدات آنها وسیله ای نبود که از آن استفاده های خشونتی شود.

آنطور که محققان اعلام کرده اند دماغ این مارمولک با بررسی های که بر روی ویدئو هایی که از روابط ۱۱ جفت از این گونه و دو نزاع بین نرهای این گونه انجام شده این زائده دماغی به عنوان یک سلاح دفاعی در تعاملات آنها استفاده نشده بلکه بیشتر برای جلب توجه در میان دیگر اعضای گونه و بر قراری ارتباط از آن استفاده می شود.

بر اساس مشاهدات محققات این مارمولک در حین برقراری ارتباط با دیگر افراد گونه دماغ خود را به سمت بالا می برد که البته علت این حرکت و جابجایی زائده بینی هنوز برای محققان مشخص نیست.

محققان همچنین اذعان کرده اند قصد دارند سیر تکاملی انواع منقرض شده مارمولک ها را بررسی کنند تا شاید به دلیل علمی تری برای این شکل بینی در این گونه برسند اما آنچه مشخص است از میان ۴۰۰ گونه ای که مطالعه شده تنها دو گونه دیگر وضعیت مشابه با مارمولک پینو کیو را دارند.

اینکه ایا مارمولک های نر با دماغ درازتر بر نرهای با دماغ کوتاهتر غلبه دارند، آیا مارمولک های ماده نرها با دماغ بلند تر را ترجیح می دهند و آیا کلن اندازه دماغ مارمولک های نر در جفت یابی آنها تأثیر دارد مسائلی هستند که دانشمندان قصد دارند در بررسی های آتی به جوابی برای آن برسند.