تولید حسگری ارزان برای اعلام هشدار فساد گوشت

این فناوری جدید توسط گروهی از شیمی دانهای دانشگاه MIT ارایه شده و با توجه به کوچکی دستگاه و همچنین ارزان بودن، به نظر می رسد به زودی به عنوان کالایی تجاری در سراسر جهان به فروش برسد.

بسیاری از افراد گوشت خریداری شده را برای مدتی در یخچال نگاه می دارند که این اقدام می تواند فساد تدریجی و البته بسیار خطرناک گوشت را به همراه داشته باشد. اما اکنون با استفاده از این حسگر کوچک می توان مطمئن شد گوشت موجود در یخچال تهدیدی برای سلامتی افراد نیست.

بخش اصلی این ابتکارعمل به استفاده از فناوری نانولوله های کربنی مربوط می شود.

ایده نهفته در این فناوری جدید تمرکز بر نانولوله های کربنی است که از حیث ساختار شیمیایی تغییراتی کرده اند تا بدین ترتیب قابلیت بالایی در رسانایی الکتریکی داشته باشند. این خاصیت زمانی خود را نشان می دهد که گاز به خصوصی در محل حاضر باشد. این گاز زمانی تولید می شود که گوشت در آستانه فساد قرار داشته باشد.

بدین ترتیب حسگر موجود در مجاورت گوشت فاسد شدن آن را هشدار می دهد. محققان دانشگاه MIT این فناوری جدید را بر روی انواع گوشت آزمایش کرده و در تمامی موارد موفقیت آن را به ثبت رسانده اند.

سهولت در تولید، ارزان قیمت بودن، مصرف بسیار اندک برق و عدم نیاز به مهارت خاص برای استفاده از مهمترین مزایای این فناوری نوین به شمار می آید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا