ساخت فیلتر کنترل آلودگی کوره های آجرپزی در یزد

محمدرضا کوچک زاده افزود: این فیلتر پس از یک سال تحقیقات و کار مداوم بر روی کوره های آجرپزی فشاری و ماشینی توسط یکی از پژوهشگران و مخترعین استان ساخته شد.

وی اظهار کرد: این فیلتر قابلیت کنترل گازهای ناشی از سوختهای مازت و گاز از قبیل اکسیدهای گوگرد، نیتروژن ، منوکسید کرین و ذرات معلق را در فرایند پخت کوره های آجر فشاری و ماشینی داراست. 

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست یزد افزود: ویژگی این فیلتر که برای نخستین بار در کشور طراحی شده ، استفاده از پسماندهای آن در بخش صنعت و پتروشیمی است. 

کوچک زاده با بیان اینکه اکنون از حدود 140 کوره آجرپزی فشاری و ماشینی استان 20 مورد آنها مجهز به این فیلتر شده اند گفت: ادامه این روند در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

وی اضافه کرد: تمام کوره ها باید مجهز به این فیلتر شوند تا میزان آلاینده های زیست محیطی در استان کاهش یابد.

وی به وضعیت کوره های آجرپزی دستی در این استان اشاره و تصریح کرد: در کارگروه های مربوطه، فرصتی موقت برای انتقال این کوره ها به مالکان آنها داده شد ضمن آنکه به منظور کاهش آلاینده ها و مشکلات زیست محیطی، تعدادی از آنها به گاز مجهز شدند.

کوچک زاده تصریح کرد:این کوره ها باید در یک بازده زمانی مشخص ضمن تغییرکاربری به کاربردی مناسب تر تبدیل و از شهرها جمع آوری و به خارج از شهر منتقل شوند. 

هم اکنون برخی از کوره های آجرپزی سنتی یزد با قدمتی 35 ساله در جوار سکونت گاه های مردم قرار گرفته اند.

به گزارش ایرنا، کوره های آجر پزی سنتی با استفاده از برخی ضایعات لاستیک و ذغال نه تنها سلامتی مردم را به خطر انداخته اند بلکه محیط زیست استان را هم با چالش جدی روبرو ساخته اند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا