سالگرد مرگ ژان باپتیست پرین فیزیکدان سرشناس فرانسوی

به گزارش سیناپرس به نقل از زومیت، ژان باپتیست پرین در تاریخ ۳۰ سپتامبر سال ۱۸۷۰ در شهر لیل فرانسه متولد شد. بعد از پایان تحصیلات در مقطع ابتدایی و متوسطه وارد دانشکده فنی پاریس شد و در آنجا با تحقیق در خصوص پرتوهای کاتدی و اشعه ایکس در دوره دکترا توانست در سال ۱۸۹۷ دکترای فیزیک خود را دریافت کند. در همان سال به‌ عنوان استاد رشته‌ی شیمی فیزیک دانشگاه سوربن فرانسه انتخاب شد.

در سال ۱۹۰۵ آلبرت اینشتین تشریح خود در خصوص پدیده حرکت براونی را منتشر کرد. حرکت براونی در فیزیک به نوعی از حرکت تصادفی ذرات غوطه‌‌ور در سیال (مایع یا گاز) بر اثر برخورد این ذرات با اتم‌ها یا مولکول‌‌های سیال گفته می‌شود. در سال ۱۸۲۷ رابرت براون گیاه‌شناس هنگامی که توسط میکروسکوپ به گرده‌های گیاه معلق در آب نگاه می‌کرد، متوجه حرکت ذرات در آب شد؛ ولی نتوانست توجیهی برای آن پیدا کند. ژان باپتیست پرین با آزمایش‌های اثبات کرد که تشریح آلبرت اینشتین از پدیده حرکت براونی صحیح است و همچنین ماهیت اتمی ماده را به اثبات رساند.

دکتر ژان باپتیست پرین به خاطر همین دستاوردهای علمی در سال ۱۹۲۶ مفتخر به دریافت جایزه‌‌ی نوبل فیزیک شد. وی همچنین تحقیقات وسیعی در خصوص پرتوهای کاتدی انجام داده است و یکی از شناخته‌شده‌ترین افراد در این خصوص است. هنگامی که دو قطعه فلز کاتد (مثبت) و آند (منفی) که دارای حداقل ۱۰۰۰۰ ولت برق و در یک محفظه شیشه‌ای بسته باشند، آنگاه در صورت کاهش فشار هوای درون محفظه، یک پرتو نامرئی از قطب – به مثبت می‌رود که به آن پرتو کاتدی می‌گویند.

دکتر ژان باپتیست پرین سرانجام در تاریخ ۱۷ آوریل سال ۱۹۴۲ دیده از جهان فروبست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا