مغفول ماندن روشی به نام کاربرد پذیری در ایران

دکتر رضا خواجویی، دکترای انفورماتیک پزشکی،عضو هیات علمی گروه فناوری اطلاعات سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان، سرپرست مرکز تحقیقات انفورماتیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه کرمان، مسئول برگزاری کارگاه آموزش روش های ارزیابی Cognitive Walkthrough  نخستین کنفرانس بین المللی وب پژوهی در حاشیه برگزاری این کارگاه به خبرنگار خبرگزاری سینا گفت: Cognitive Walkthrough  یکی از روش‌های ارزیابی کاربرد پذیر است؛ کاربرد پذیری یکی از مولفه هایی طراحی و دیزاین سیستم های تعاملی است.

وی به دلیل و اهمیت این مولفه اشاره کرد و افزود:هم اکنون انسان‌ها داری یک سری قابلیت‌ها و ناتوانی‌هایی هستند به عنوان مثال قدرت تمرکز افراد روی چند شی مختلف در یک حد خاص است و بیشتر از آن نیست؛ انسان ها قادر نیستند چند برنامه را به طور همزمان محاسبه کنند اما کامپیوترها توانایی انجام این کار را دارند. از سوی دیگر کامپیوترها همیشه قابل فهم و درک برای انسان‌ها نیستند.

عضو هیات علمی گروه فناوری اطلاعات سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: روش کاربرد پذیری با مطالعه چگونگی اطلاعات و برقراری رابطه بین انسان و سیستم‌ها می تواند توانمندی ها و قابلیت‌های انسان ها را با ناتوانی هایش سازگار کند تا او به بهترین نحو و بدون تقبل زحمت یادگیری، از آن خدمات استفاده کند؛ به عنوان مثال ما یک نرم افزار خاصی را برای یک گروه خاصی از افراد می نویسیم تا این افراد بتوانند به سادگی و راحتی بدون آموزش و با سرعت خیلی زیاد و به نحو موثری از آن استفاده و لذت ببرند.

خواجویی اظهار کرد: هدف ما از برگزاری این کارگاه بررسی این شاخص‌ها و ارایه راه حل ها و پیشنهادهای موثر برای ارتقا آن است.

سرپرست مرکز تحقیقات انفورماتیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه کرمان با اشاره به جایگاه این روش در ایران گفت: هم اکنون ایران در ساخت و ساز و تولید نرم افزار یک گام عقب‌تر از سایر کشورهای پیشرو است و دیدگاهی لوکس(نه اجباری) نسبت به برپایی این نوع کارگاه‌ها و مسایل کاربرد پذیری دارد. در صورتی که در این مرحله از ابتدا حتی از زمانی که هیچ سیستمی وجود ندارد و ما در حال طراحی سیستم روی کاغذ هستیم باید این دیدگاه داخل کار و فرایند باشد.

وی به علت چرایی این مساله پرداخت و افزود: اگر ما هزینه کمی را صرف طرح اولیه یک سیستم برای کاربرد پذیری اش کنیم از هزینه های هنگفت پس از آن جلوگیری خواهیم کرد مثالا ما اگر 2 نرم افزار و وب سایت داشته باشیم که روی فروش یک کالای یکسان تجاری کار می کند.آن وب سایتی سود بیتشری خواهد کرد که کاربرد پذیری خیلی خوبی داشته باشد زیرا بعد از گذشت یک مدتی تمامی یا اکثر کاربردان به سمت آن سایت خواهند رفت. آن وب سایتی که ارزیابی کاربرد پذیری را در مراحل اولیه انجام ندهد کم کم مشتری یان خود را از دست می دهد و مردم کارکردن با آن وب سایت را سخت خواهند دانست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا