حمایت از واحدهای کوچک و متوسط دانش مدار در حوزه انرژی و محیط زیست

به گزارش روابط عمومی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، دکتر اکرم عوامی مدیر مرکز نوآوری و توسعه فناوری ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ضرورت تشکیل مرکز نوآوری و توسعه فناوری را بهینه سازی انرژی و محیط زیست در راستای ساماندهی نظام نوآوری در حوزه انرژی و محیط زیست خواند. 

وی با اشاره به این موضوع که مرکز یاد شده، زیرمجموعه ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی است، اظهارکرد: لازمه از بین بردن شکاف موجود میان صاحبان ایده ونیازهای جامعه، ایجاد مراکزی است که با ترسیم صحیح نقشه فناوری، افراد توانمند و نوآور را شناسایی و جذب کند، تا در ادامه، این افراد بتوانند در یک اکوسیستم کارآمد، به رشد خود ادامه داده و ایده های خود را تبدیل به محصولات کارآمد در حوزه انرژی و محیط زیستی کنند که مورد نیاز جامعه شناخته می شود.

وی ، نیاز سنجی، شناسایی، رشد و پرورش و بازاریابی ایده ها در حوزه انرژی و محیط زیست را از جمله ماموریت های اصلی این مرکز خواند و افزود: مرکز بهینه سازی، با فعالیت خود به پایداری واحدهای کوچک و متوسط دانش مدار در حوزه انرژی و محیط زیست کمک می کند. 

عوامی بیان کرد: همچنین با همکاری نزدیک این مرکز با دانشگاه، یک جریان کارآفرینانه دو طرفه میان دانشگاه و جامعه شکل می گیرد که این مهم، هم گرایی دانش تجربی با علم و فناوری را برای خلق ثروت در جامعه به همراه دارد. 

وی درباره اهداف اصلی ایجاد این مرکز گفت: ساماندهی و پشتیبانی از چرخه تولید و ارزیابی علمی ایده و تبدیل ایده به دانش فنی، توسعه بستر شناسایی و پالایش و جذب ایده های خلاقانه و جدید در زمینه بهینه سازی انرژی و محیط زیست، ایجاد زیر ساخت های لازم برای گسترش و رشد واحدهای کوچک و متوسط در زمینه فناوری های نوین انرژی و محیط زیست، از جمله مهمترین اهداف اصلی تشکیل این مرکز به شمار می رود.

وی به فعالیت های انجام شده در این مرکز اشاره کرد و گفت: گرچه این مرکز فعالیت رسمی خود را با امضاء تفاهم نامه میان معاونت علمی- فناوری و دانشگاه شریف از مرداد سال گذشته شروع کرده، اما فعالیت های اجرایی آن از ابتدای دی ماه سال پیش با تشکیل ساختار آن اجرایی شده است .

استادیار دانشگاه مهندسی انرژی شریف با بیان اینکه ،مرکزبهینه سازی تا کنون به دنبال فراهم کردن بسترهای فعالیت موفق خود بوده است، تصریح کرد: بررسی الزامات کاری، شناسایی چالش های پیش رو، و تدوین مدل فعالیت این مرکز از جمله مهمترین اولویت های کاری آن تا کنون بوده است. 

وی یادآور شد : تلاش برای ایجاد بسترهای قانونی، وبگاه، و فضای فیزیکی از دیگر اقداماتی بوده است که در سال گذشته در راستای تسهیل فعالیت مرکز یاد شده انجام شده است.

عوامی با اشاره به این که مرکز بهینه سازی در سال جاری برنامه های جدیدی را پیگیری خواهد کرد یادآورشد: این مرکز در سال پیش رو به صورت حرفه ای فعالیت خود را ادامه خواهد داد و به حمایت از ایده های برتر افراد توانمند این حوزه می پردازد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا