نمایش نقاب طلائی هفده کیلوئی فرعون مصر

سینا پرس : روز گذشته در مراسمی رسمی نقاب طلائی فرعون مصر باستان ؛ توت عنخ آمون ، در موزه ملی مصر در شهر قاهره به نمایش گذاشته شد . در این مراسم ، محمد الدماتی Mamdouh el-Damaty وزیر عتیقه جات و میراث فرهنگی مصر به همراه هیاتی از باستان شناسان بین المللی از جمله کریستین اکمان Christian Eckmann, باستان شناس و پژوهشگر سرشناس آلمانی ، شرکت داشتند . در این مراسم ویژه به طور رسمی درباره آسیب های وارد شده بر روی این ماسک طلائی توضیحاتی ارائه شد .

با توجه به گذشت هزاران سال از ساخت اهرام مصر و عنایت به این موضوع که تمامی این مقابر در طول تاریخ مورد چپاول و غارت قرار گرفته بودند ، تا  سال های متمادی  هیچ کس نمی دانست داخل هرم یک فرعون به چه شکل است و تنها با استفاده از حدسیات و برخی اشارات متون تاریخی و بر اساس بقایای معماری باقی مانده نسبت به این موضوع اظهار نظر می شد .

سرانجام با کشف مقبره یکی از فراعنه مصر که هنوز دست غارتگران به ان نرسیده بود ، کلید این معما گشوده شد . البته این فرعون در هرم مدفون نشده بود و مقبره ای کاملا عادی داشت. توت عنخ آمون یکی از فراعنه سلسله هجدهم مصر بود که در سال های 1341 تا 1323 پیش از میلاد زندگی می کرد می کرد و  در هنگام مرگ بسیار جوان و در  سن نوزده سالگی بود. مرگ وی مصادف با دوره زوال قدرت فراعنه سلسله هجدهم بوده و دوره کوتاه سلطنت وی همراه با هرج و مرج و بی ثباتی دینی و سیاسی در سرزمین مصر بود . این آرامگاه در سال 1922 میلادی توسط باستان شناسی به نام هوارد کارتر کشف شد . بر اساس آزمایش های دی ان ای انجام شده در سال 2010 بر روی مومیائی این فرعون ، مشخص شد که توت عنخ آمون فرزند فرعون توت عنخ آتون است . بر اساس مستندات تاریخی می دانیم که توت عنخ آتون با ارائه مذهبی جدید و ابداع سبکی نوین در هنر منجمد و ایستای مصر باستان و تغییر محل پایتخت و اعلام تغییر خدای اصلی از آمون به آتون  ، تحولی بزرگ در تاریخ این کشور به وجود اورد ولی در نهایت قدرت طبقه سنتی کاهنان بر این تغییرات غلبه کرده و این دوران مصادف با سلطنت فرعون جوان توت عنخ آمون است که در حقیقت فاقد قدرت کافی بوده و دست پرورده کاهنان و روسای معابد بود .

اگر چه این فرعون جوانمرگ در طول زندگی خود نسبت به سایر پادشاهان مصر قدرت بسیار کمی داشته و پس از مرگش نیز فراموش شد ولی امروزه وی را به عنوان مشهورترین فرعون مصر می شناسند زیرا آرامگاه وی تنها نمونه دست نخورده ای است که وضعیت زندگی و فرهنگ مردم مصر باستان است . وجود حجم زیاد و شگفت انگیز وسایل قیمتی و تزئینی در این آرامگاه این سوال را درهر ذهنی ایجاد می کند که وقتی این مقدار تشریفات برای یک فرعون جوان و کم اهمیت قرار داده شده ، وضعیت آرامگاه فراعنه بزرگ مصر چگونه بوده است .

شاید بتوان مهمترین دلیل باقی ماندن این آرامگاه را در دو موضوع دانست : اول این که اصولا توت عنخ آمون فرعون کم اهمیتی بود و چند سال پس از مرگ وی به کلی از یادها رفت و دلیل دوم اینکه بر خلاف بیشتر فراعنه ، مقبره وی به صورت آشکار بر روی زمین نبود بلکه آرامگاه این فرعون جوان عبارت بود   اتاق هایی در زیر زمین  که روی آن با قلوه سنگ پوشیده شده بود .

آرامگاه توت عنخ آمون در نزدیکی مجسمه وی در نزدیکی دره پادشاهان قرار دارد و وضعیت مقبره وی نشان می دهد که احتمالا مرگ وی ناگهانی و پیش از تکمیل ساختمان آرامگاه اتفاق افتاده است . تابوت وی و نقاب طلائی هفده کیلویی قرار گرفته بر روی صورت جسد را می توان اصلی ترین دیدنی این آرامگاه دانست . امروزه مومیائی این فرعون را همچنان در محل اصلی مقبره اش نگهداری می کنند . تا سال ها پس از کشف این مقبره افراد عادی و گردشگران اجازه ورود به آن را نداشتند و تنها می توانستند به دیدن آثار باقی مانده در موزه ها و گزارش ها و تصاویر موجود قناعت کنند ولی در سال 2007 با آماده شدن شرایط امنیتی ، درهای این آرامگاه بر روی مردم باز شد .

 پیش از نمایش عمومی این مقبره ،  باستان شناسان  ابتدا مومیائی این فرعون را از تابوت و باندهای اطراف جسد جدا کرده و پس از بررسی و مطالعات لازم و همچنین فراهم کردن شرایط مناسب برای نگهداری طولانی مدت ، مجددا آن را به حالت اول در آرامگاه قرار دادند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا