مطالعه خطر بالقوه داروهای بدنسازی برای کبد

سازمان غذا و داروی امریکا (U.S. Food and Drug administration) به مصرف کنندگان مکمل های غذایی و داروهای رشد عضلات هشدار داده است که برای جلوگیری از آسیب های جدی کبد از مصرف این گونه مواد خودداری کنند .

این سازمان اعلام کرد ، پس از این که سه گزارش نارضایتی در مصرف کنندگان محصول Tri -Methyl Xtreme توزیع شده توسط گروه فرآورده های Extreme در سه ایالت کالیفرنیا ، نیوجرسی و یوتا (Utah) در امریکا به دست این سازمان رسید ، این نوع محصولات مورد بررسی قرار گرفتند .

قابل توجه است که این محصول به عنوان یک مکمل غذایی که ادعا می کند شامل استروئیدهای آنابولیک (anabolic steroids) بوده و بر رشد عضلات اثر می گذارد ، در بازار ارائه می شود . این محصولات همچنین از طریق فروشگاه های اینترنتی به صورت آنلاین و در برخی از فروشگاه های خرده فروشی و ورزشگاه ها به فروش می رسد .  

چارلز لی (Charles Lee) مشاور ارشد پزشکی در مرکز ارزیابی داروها و دفتر تحقیقات پذیرش سازمان غذا و داروی امریکا طی بیانیه ای اعلام کرد : محصولاتی که به عنوان مکمل های غذایی حاوی ماده استروئیدهای آنابولیک (anabolic steroids) بوده و به بازار عرضه می شوند ، یک خطر واقعی برای سلامت مصرف کنندگان به حساب می آیند .

او در ادامه اظهار داشت که ماده استروئیدهای آنابولیک (anabolic steroids) ممکن است ، طیف وسیعی از عوارض جانبی برای سیستم های مختلف بدن داشته بوده و آسیبی که به آن ها وارد می کنند برگشت ناپذیر باشد .

بر اساس اطلاعات رسیده از سازمان غذا و داروی امریکا ، آسیب های کبدی به طور کلی یکی از خطرات احتمالی استفاده از محصولاتی حاوی استروئیدهای آنابولیک مصنوعی و یا مواد شبه استروئید به حساب می آید .

از عوارض جدی که استروئیدهای آنابولیک بر بدن وارد می کند ، می توان به اثرات سوء آن بر سطح کلسترول ، افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی ، ایجاد صفات مردانه در زنان ، انقباض بیضه ها ، بزرگ شدن پستان ، ناباروری در مردان و کوتاهی قد در کودکان اشاره کرد .

قابل توجه است که سازمان غذا و داروی امریکا پیشنهاد می کند تا مصرف کنندگانی که نسبت به مصرف Tri – Methyl Xtreme و یا دیگر محصولات و داروهای بدنسازی مشکوک هستند ، بهتر است با یکی از مراکز حرفه ای بهداشتی مراجعه و نسبت به آن محصولات و عوارضشان اطلاعات لازم را کسب کنند . افرادی که در مصرف اینگونه محصولات تغییراتی در سیستم بدن خود از قبیل درد شکم یا پشت ، ادرار بی رنگ و یا هر گونه تغییرات غیر قابل توضیح دیگر که ممکن است سلامتشان را تهدید کند ، مشاهده کردند ، باید مصرف این محصولات را متوقف کرده و با یک پزشک متخصص مشورت کنند .  

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا