جایگاه ضعیف ایران در فضای وب و تجارت الکترونیکی

فاطمه عظیم زاده، رییس نشست دو محور «تحلیل محیط های مجازی و شبکه های اجتماعی» و« تحلیل محیط های مجازی و شبکه‌های اجتماعی، ارزیابی کیفیت وب » در حاشیه برگزاری این کنفرانس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزای سینا گفت: امروزه ارزیابی کیفیت وب، بحث بسیار مهمی تلقی می شود و دانشگاه ام آی تی با برگزاری چندین دوره کنفرانس پرچمدار این بحث  است.

وی افزود: هم اکنون به دلیل حجم عظیم داده ها و دغدغه دسترسی اطلاعات، بحث کیفیت وب به شدت مورد توجه قرار گرفته است.  این کیفیت می تواند از نظر راه های دسترسی و سرویس های ارایه دهنده خدمات مورد بررسی قرار گیرد. ما در پنل تحلیل محیط‌های مجازی و شبکه های اجتماعی و ارزیابی کیفیت وب با تعیین چند پارامترو زیر پارامتر به تحلیل و چرایی این موضوع پرداخته ایم.

وی به اهمیت وب اشاره کرد و گفت: وب بستری است که جامعه مجازی از آن استفاده می کند؛ بخش عظیمی از نقل و انتقال های الکترونیکی داده ها روی این بستر انجام می شود. از سوی دیگر وب ،بستری  است که قابلیت های خاص خودش را دارد و به دلیل پیشران بودن در بسیاری از حوزه ها جایگاه ویژه ای پیدا کرده است به همین دلیل امروزه بحث وب به صورت ترکیبی در کنار سایر حوزه ها قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: اکنون وب پژوهی به دلیل جایگاه ویژه اش تنها به عنوان یک بستر نیست و باید عوامل ایفا کننده آن را هم مد نظر قرار دهیم.

عظیم زاده به جایگاه و رتبه وب در ایران اشاره کرد و گفت: هم اکنون بر اساس اعلام سایت وزارت اطلاعات و ارتباطات کشور ایران هنوز نتوانسته سهم و جایگاه مطلوبی در حوزه وب نسبت به  برنامه های افق چشم انداز 1404 و سند جامعه علمی کشور داشته باشدو ما برای رسیدن به آن جایگاه مطلوب بسیار فاصله داریم.

وی اظهار کرد: آمارهای اخیر مرکز تحقیقات استراتژیک مجلس نیز نشان داده است که ما برای رسیدن به جایگاه مطلوب مان بسیار فاصله داریم بنابراین ضرورت دارد برنامه ریزی های جدی تری در این خصوص انجام شود. خوشبختانه مسوولان امر در این کنفرانس خود بیان کرده اند که باید سرعت حرکت ما نسبت به این امر افزایش یابد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری چنین کنفرانس هایی می تواند در ارتقای جایگاه وب در کشور موثر باشد، گفت: کنفرانس‌ها مجامع علمی هستند که نخستین حسن آنها گردآوری متخصصان حوزه های مختلف و مرتبط است. گرد آمدن این متخصصان می تواند بستری برای ارایه تبادل اطلاعات این افراد را فراهم و هم افزایی بین جامعه دانشگاهی و حوزه اجرایی کشور برای سرعت بخشیدن و ارتقای کیفیت بهتر این حوزه را ایجاد کند.

وی بحث شبکه اجتماعی را یکی  از پر مخاطب ترین محورهای این کنفرانس عنوان کرد و درباره پنل تحلیل محیط های مجازی و شبکه های اجتماعی نیز گفت: این پنل با نگاهی ساختاری و کاربردی به بحث شبکه های اجتماعی پرداخته است.

وی افزود: بحث مطرح شده در این پنل به ما کمک می کند تا شبکه های اجتماعی را محدود به چند شبکه اجتماعی معروف و پر مخاطب نبینیم؛ بحث شبکه اجتماعی خیلی گسترده اند و هم اکنون در حوزه های اقتصادی اینترنتی و تجارت الکترونیکی جایگاه خاصی دارند.

وی تصریح کرد: امروزه بسیاری از کشورها برای افزایش گردش اقتصادی خود، روی تبلیغات شبکه های اجتماعی متمرکز شده‌اند. به عنوان مثال هم اکنون در شبکه های اجتماعی بحث های مانند Bitcoin( نوآوری اینترنتی و نوعی پول الکترونیکی است) مطرح است؛ بسیاری از شبکه های اجتماعی اجازه نقل و انتقال این نوآوری را دارند و بسیاری از کشورها مانند استرالیا این نوآوری را به رسمیت شناخته اند. به احتمال زیاد این بحث در آینده به عنوان یکی از چالش های شبکه های اجتماعی مطرح خواهد شد.

وی اظهار کرد: البته بسیاری از نیازهای جامعه توسط این شبکه ها برطرف می شود. بنای بسیاری از این شبکه ها آموزش و اطلاع رسانی است. به عنوان مثال رویکرد بسیاری از شبکه های اجتماعی آموزش زبان است.

وی عنوان کرد: همچنین امروزه بسیاری از شرکت های خودروسازی برای برخی از مشتریان خاص خود شبکه های اجتماعی راه اندازی می کنند تا هر خودرویی که در اختیار مشتری قرار می دهند امکان کنترل ریموت یا از راه دور قطعات خودرو را داشته باشند.

وی گفت:نگاه ما نیز باید نسبت به شبکه های اجتماعی تغییر کند . شبکه های اجتماعی می تواند بستری مناسب برای ارایه فرهنگ اصیل ایرانی باشد. ما می توانیم  با استفاده از این بستر امتیازها و سوابق مثبت خودمان  را در قالب یک ویترین مقابل دیگران ارایه دهیم.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا