ساخت نانوپوشش ضدباکتری بی‌خطر برای انسان

به گزارش ایسنا، محققان لهستانی آکادمی علوم ورشو موفق به ساخت پوشش نانوکامپوزیتی آنتی‌باکتریال جدیدی شدند که برای سلول‌های بدن انسان بی‌خطر است. از این نانوپوشش می‌توان در ساخت ادوات ورزشی و پزشکی استفاده کرد. چنین پوشش‌هایی می‌توانند دوره درمان را کوتاه‌تر کرده و هزینه بستری شدن را کاهش دهند. این روش جدید به‌ گونه‌ای است که می‌توان با مواد مختلف آن را تولید کرد. اصلاحات انجام شده روی این نانوپوشش موجب بهبود خواص میکروب‌کشی آن شده‌ است، به طوری که هیچ خطری برای سلول‌های بدن انسان نداشته باشد.

 

برای ساخت این نانوپوشش از ترکیبات بور و محلول نانوذرات طلا استفاده می‌شود. بعد از اعمال یک عامل پلیمریزه‌کننده، نانوکامپوزیت طلا روی سطح مورد نظر ایجاد می‌شود. از آنجایی که اتصال این پوشش به زیرلایه طبیعت شیمیایی دارد، از پایداری قابل توجهی برخوردار است. بسته به این که مقدار نانوکامپوزیت ایجاد شده چقدر باشد، رنگ پوشش می‌تواند از صورت روشن و بنفش تا مشکی متغیر باشد.

 

هر چند طلا عنصر گرانقیمتی است، اما پوشش به‌ دست آمده کاملاً پایدار بوده و در اثر شستشو از بین نمی‌رود. نتایج آزمون‌های آزمایشگاهی نشان داده است که این نانوپوشش می‌تواند باکتری‌های مختلفی را از بین ببرد به طوری که بعد از 12 ساعت مجاورت باکتری با این نانوپوشش، 90 درصد باکتری‌ها از بین رفته‌اند.

 

نکته جالب توجه در این پروژه آن است که این پوشش برای سلول‌های بدن انسان کاملاً بی‌خطر است. دلیل این امر آن است که در مواد آنتی‌باکتریال رایج نظیر نانوذرات نقره، به مرور زمان ترکیبات سمی از پوشش خارج می‌شود، در حالی که در این نانوپوشش ترکیب سمی تولید نمی‌شود؛ بنابراین برای مدت طولانی خاصیت میکروب‌کشی وجود داشته، بدون این که آسیبی به بدن وارد شود.

 

محققان کاربردهای متعددی برای این نانوپوشش متصور شده‌اند. این نانوپوشش می‌تواند برای تولید البسه و داربست‌های سلولی مناسب باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا