مردم بدون نگرانی میوه بخورند

محمدعلی باغستانی در گفت وگو با ایرنا اظهارکرد: میزان استفاده از سموم در محصولات کشاورزی تولید داخل آنقدر نیست که برخی مردم از مصرف آن ترس دارند.

وی با بیان اینکه مصرف سموم کشاورزی در کشور ما 44 درصد کمتر از میانگین جهانی است، اظهار کرد: برخی اوقات رسانه ها این موضوع را بزرگ نمایی کرده یا افراد قضاوت درستی از آن ندارند.

وی خواستار همکاری و فرهنگ سازی رسانه ها در این خصوص شد و افزود: عمده تولیدات بخش کشاورزی کشور سالم و فاقد آلودگی است و مردم نباید از مصرف این محصولات نگران باشند.

وی میانگین سم مصرفی بخش کشاورزی کشور را 562 گرم ماده موثره در هر هکتار عنوان کرد و گفت: میانگین این رقم در جهان هزار گرم ماده موثره به ازای هر هکتار است. 

وی با اشاره به مبارزه شیمیایی در سطح 16 میلیون هکتار از عرصه های کشاورزی گفت: از مجموع این سطح نیز شش میلیون هکتار مربوط به کشتزارهای گندم و چهار میلیون هکتار نیز مبارزه با علف های هرز است. 

باغستانی اظهار کرد: استفاده از سموم در گندمزارها نیز بیشتر اوایل اردیبهشت انجام می شود که تا فصل برداشت از سموم چیزی باقی نمی ماند. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای دادن اطمینان خاطر به مردم نمونه هایی از محصولات کشاورزی عرضه شده در میادین میوه و تربار تهران مورد آزمایش قرار گرفت که تنها یک درصد سم بیش از حد مجاز در برخی از محصولات مشاهده شد.

رییس سازمان حفظ نباتات گفت: عمده نگرانی ما در زمینه استفاده سموم در کشتزارهای سبزی و صیفی جات است که اکنون مبارزه بیولوژیک در عرصه ها در دستور کار قرار گرفته است که پارسال در سطح 300 هزار هکتار اجرا شد و امیدواریم امسال این عرصه افزایش یابد. 

وی در خصوص هورمون های استفاده شده در محصولاتی چون گوجه فرنگی نیز گفت: قدیم ترها مردم از این هورمون ها به صورت سنتی استفاده می کردند اما اکنون این فرایند صنعتی شده است. 

باغستانی اظهار کرد: محیط زیست آمریکا استفاده از هورمون ها را مجاز دانسته و در همه جای دنیا از این هورمون ها استفاده می شود. 

وی در خصوص اثرات منفی استفاده از این مواد، افزود: در این مورد باید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نظر بدهد که تاکنون کارشناسان این وزارتخانه نظر محکمی ارائه نکرده اند. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برخی محصولات کشاورزی از جمله موز را بدون استفاده از هورمون ها نمی توان وارد عرصه بازار کرد.

برخی اخیرا با انتشار مطالبی در شبکه های اجتماعی، به نگرانی مردم از مصرف بعضی محصولات کشاورزی دامن زده و مصرف آن ها را موجب بروز بیماری های خطرناک عنوان می کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا