بررسی عملکرد تجهیزات نانو در حوزه اپتیک و فوتونیک در دانشگاه امیرکبیر

غلامرضا مصلی نژاد، مجری این دوره آموزشی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه این دوره آموزشی در زمینه طراحی و شبیه‌سازی ادوات نانو در حوزه اپتیک، فوتونیک، پلاسمونیک و نانواپتوالکترونیک با نرم افزارهای مرتبط است، اظهار کرد: این دوره با همکاری قطب علمی سامانه‌های پردازش دیجیتال دانشگاه صنعتی امیرکبیر  در اردیبهشت و خردادماه امسال برگزار می‌شود و در پایان این دوره‌ها مدارک از سوی قطب علمی سامانه‌های پردازش دیجیتال دانشگاه امیرکبیر به شرط قبولی در آزمون، صادر خواهد شد.

وی اضافه کرد: همزمان با برگزاری این دوره‌ها، دوره‌های آموزشی حفاظت در برابر اشعه ویژه مراکز کار با لیزر و استاندارد در اندازه‌گیری پارامترهای لیزر نیز با همکاری پژوهشکده فوتونیک و فناوری‌های کوانتومی سازمان انرژی اتمی ایران برگزار می‌شود.

مصلی‌نژاد نرم‌افزارهای مورد استفاده در این دوره آموزشی را با نرم‌افزارهای لومریکال، زیمکس، کامسول، سیلواکو وAtomistux Toolkit نام برد و یادآور شد: نرم‌افزار زیمکس برای طراحی و آنالیز سیستم‌های تصویری مانند لنزهای  دوربین و سیستم‌های روشنایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این صورت که این نرم‌افزار به‌ وسیله ردیابی پرتو، انتشار پرتوهای نوری را در یک سیستم نوری مدل‌سازی و اثر المان‌های نوری مانند را به‌صورت استاندارد بررسی کرده و نمودارهای نقطه‌ای و پرتویی را تولید می‌کند.

به گفته وی، سرفصل ارائه شده در این دوره آموزشی شامل طراحی سامانه اپتیکی در «مد» های ترتیبی  (Sequential) شامل تعیین پارامترها و مقادیر اولیه، آشنایی با پنجره Lens Data Editor، پنجره Wavelength data، پنجره Field، پنجره  General و معرفی سطوح مختلف شامل Standard، Paraxial، Coord Break و  ارزیابی سامانه اپتیکی است.

مجری این دوره آموزشی، نرم‌افزار لومریکال را ابزاری قدرتمند در شبیه‌سازی ادوات نانوفوتونیک و پلاسمونیک توصیف کرد و ادامه داد: سرفصل ارائه شده در این دوره شامل معرفی نرم‌افزارهای چهارگانه لومریکال، پارامترها و آیتم‌های طراحی و شبیه‌سازی، تئوری‌های مورد نیاز هنگام آغاز شبیه‌سازی، اصول انجام شبیه‌سازی بدون خطا، نحوه احراز تاییدیه صحت شبیه‌سازی و استخراج پارامترهای خروجی و تحلیل آنها می‌شود.

وی نرم‌افزار کامسول را مجموعه کامل شبیه‌سازی چندفیزیکی دانست که قادر به حل معادلات دیفرانسیل جزئی و کامل برای تحلیل و بررسی رفتار سیستم‌های خطی و غیر خطی است و گفت: سرفصل ارائه شده در این دوره شامل معرفی کلیات نرم‌افزار، معرفی ماژول‌ها و روش‌های حل، آموزش ایجاد توابع، آموزش تحلیل مالتی فیزیک، آموزش روش‌های مختلف اعمال مش، آموزش نحوه استخراج و وارد کردن دیتا، آموزش استخراج و وارد کردن هندسه و مش و شبیه‌سازی حسگر گازی با تداخل‌سنج ماخ زندر می‌شود.

مصلی‌نژاد با اشاره به دوره آموزشی مربوط به نرم‌افزار Atomistix Toolkit اظهار کرد: سرفصل‌های ارائه شده در این  دوره آموزشی شامل معرفی محیط شبیه‌سازی، بخش‌های مختلف آن و آیکون‌های مرتبط با هر بخش، نحوه شبیه‌سازی نانو نوارها و نانو لوله‌های گرافنی، نحوه شبیه‌سازی انواع ساختارهای مبتنی بر گرافن و نحوه تبدیل حجم ساختار به قطعه، نحوه شبیه‌سازی ایجاد انواع نقص در ساختار و محاسبه ساختار باند است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا