دیدگاه دانشجویان پزشکی نسبت به «پژوهش» چیست؟

پژوهش در زمینه علوم پزشکی، یکی از مهم‌ترین بخش‌های تحقیقاتی جوامع مختلف بوده و بودجه‌های تحقیقاتی زیادی در این زمینه هزینه می‌‌شود. همچنین، تربیت پژوهشگران کاربلد برای انجام پژوهش های مفید در این زمینه، یکی از مهم ترین رسالت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌باشد.

در رابطه با این امر مهم، مطالعه ای علمی پژوهشی انجام شده که هدف از آن، بررسی و ارزیابی نگرش دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی نسبت به امر پژوهش بوده است.

پژوهش در زمینه علوم پزشکی، یکی از مهم‌ترین بخش‌های تحقیقاتی جوامع مختلف بوده و بودجه‌های تحقیقاتی زیادی در این زمینه هزینه می‌‌شود.

این مطالعه توصیفی تحلیلی که توسط محققینی از دانشگاه علوم پزشکی قم به انجام رسیده، بر روی تمامی دانشجویان شاغل به تحصیل رشته پزشکی این دانشگاه در نیمسال اول 1395-1394 که تعداد 150 نفر بوده اند، انجام شده است. برای گردآوری داده های مورد نیاز این پژوهش، از ابزار پرسش نامه استفاده شده و نتایج با استفاده از روش های آماری تجزیه و تحلیل گردیده است.

دانشجویان پزشکی شرکت کننده در این مطالعه پژوهشی، دارای میانگین سنی حدود 22 سال بوده و حدود 60 درصد آن ها دختر بود ه اند. همچنین نزدیک به نصف این افراد، هیچ گونه سابقه همکاری و مشارکت در فعالیت های پژوهشی را نداشته اند.

نتایج به دست آمده از این تحقیق بیانگر آن است که تنها 0.7 درصد از دانشجویان مشارکت کننده در این پژوهش، نگرش خوبی نسبت به امر پژوهش داشته اند! بر این اساس حدود 99 درصد  افراد نگرش متوسطی را نسبت به امر پژوهش ابراز داشته که این امر بیانگر عدم وجود دید مثبت و موثر برای انجام فعالیت های پژوهشی در بین اعضای این قشر دانشگاهی است.

همچنین بر اساس نتایج حاصله، جنسیت دانشجویان شرکت کننده و همچنین سابقه آن ها در انجام فعالیت پژوهشی، تاثیری بر نحوه نگرش آن ها نداشته است.

مجریان این پژوهش، طبق نتایج به دست آمده اظهار نموده اند که حداقل در دانشجویان علوم پزشکی قم، وضعیت نگرش نسبت به امر تاثیرگذار پژوهش، در شرایط مطلوبی قرار ندارد. این محققین توصیه نموده اند که برای بهبود این وضعیت، اجرای برنامه‌های انگیزاننده و اطلاع‌رسانی‌های گسترده در مورد فعالیت های پژوهشی در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.

قابل ذکر است نتایج فنی این مطالعه به صورت مقاله ای علمی پژوهشی در مجله «دانشگاه علوم پزشکی قم» به چاپ رسیده است.

 

گزارش : محمدرضا دلفیه

با اقتباس از: رضوی نیا، ف.س. و همکاران. 1395. ارزیابی دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم نسبت به فرآیند پژوهش در سال ۱۳۹۴. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 11(1): 85-79.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا