دانشگاه تهران، امیرکبیر و صنعت‌نفت در میان 10 دانشگاه برتر جهان

 دکتر سیروس علیدوستی با اعلام این خبر اظهار کرد: «مرکز رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان» یا «سی.دبلیو.یو.آر.» در گزارش رتبه‌بندی موضوعی دانشگاه‌های جهان در سال 2017 میلادی، دانشگاه تهران، امیرکبیر و صنعت نفت را در فهرست 10 مؤسسه برتر در موضوع‌های متفاوت رتبه‌بندی کرده است.

وی افزود: دانشگاه تهران در حوزه‌های مهندسی نفت و مهندسی ساخت و تولید، دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حوزۀ علم مواد ـ مواد مرکب، و دانشگاه صنعت نفت در حوزۀ مهندسی نفت توانسته‌اند در میان 10 مؤسسۀ برتر جهان در این حوزه‌ها قرار گیرند.

رئیس ایرانداک تصریح کرد:‌ رتبه‌بندی موضوعی دانشگاه‌های جهان، مؤسسه‌ها را در 227 حوزۀ موضوعی بر پایۀ شمار مقاله‌های پژوهشی‌شان در نشریه‌های برتر ارزیابی و نام 10 مؤسسۀ برتر در هر حوزه را منتشر می‌کند و داده‌های لازم برای سنجش عملکرد مؤسسه‌ها از پایگاه «Clarivate Analytics» دریافت می‌شوند.

علیدوستی افزود: برای هر حوزۀ موضوعی در پایگاه «جی.سی.آر.» یا «گزارش استنادی نشریه‌ها»، نشریه‌ها بر پایۀ «ضریب آیجین» و «امتیاز تأثیر مقاله»، از مقدار بزرگ به کوچک فهرست می‌شوند. سپس برترین مقاله‌ها در نشریه‌های باکیفیت‌تر شناسایی می‌شوند. این روند برای تمامی حوزه‌های موضوعی انجام و امتیاز مؤسسه‌ها بر پایۀ نمایه‌نامۀ علوم و علوم اجتماعی محاسبه می‌شود.

گفتنی است، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک) با پشتیبانی دبیرخانه شورای‌ عالی عتف، با راه‌اندازی سامانۀ «نما» (جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان) می‌کوشد نتایج نظام‌های گوناگون ارزیابی علم، فناوری، و نوآوری را پایش کند و گزارش‌هایی کاربردی گوناگونی را در اختیار سیاست‌گذاران بگذارد. سامانۀ «نما» در نشانیNEMA.IRANDOC.AC.IR در دسترس همگان است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا