سرویس های اینترنتی در ایران آزادسازی می شود

مهندس نصرالله جهانگرد روز چهارشنبه در مراسم آغاز به کار نخستین همایش بین المللی وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ اظهار داشت: اکنون هزار و 400 سرویس (خدمات) در ایران در بستر وب ارائه می شود که این تعداد در رنکینگ جهانی قرار دارد؛ اما از بین آنها کمتر از 100 سرویس از سوی بخش خصوصی و مابقی از سوی دولت ارائه می شود ، این در حالی است که در آمریکا بیش از هزار سرویس از سوی بخش خصوصی ارائه می شود.

وی افزود: برنامه ریزی می کنیم تا بتوانیم خدمات مبتنی بر وب را به بخش خصوصی واگذار کنیم و در این راه مدل ویژه ای طراحی کرده ایم تا تمام خدمات را بر بستر سوئیچ ملی به متقاضیان ارائه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ایران دارای 22 هزار میلیارد تومان گردش مالی در کشور است که امیدواریم این رقم تا انتهای دولت یازدهم دوبرابر شود. جهانگرد با تاکید بر نقش تعیین کننده اینترنت باند پهن در افزایش تولید ناخالص ملی (GDP) افزود: به ازای هر 10 درصد افزایش نفوذ شبکه باند پهن در کشورهای در حال توسعه میزان تولید ناخالص ملی 1.4 درصد و در کشورهای توسعه یافته 1.2 درصد افزایش می یابد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: متاسفانه رتبه نفوذ اینترنت در ایران کم است و ایران رتبه چهاردهم منطقه در ضریب نفوذ اینترنت را به خود اختصاص داده است.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در بخش دیگری از سخنانش حجم داده های فارسی زبان نسبت به حجم کل داده ها در شبکه اینترنت را 0.9 درصد عنوان کرد و گفت: این رقم باید افزایش یابد چرا که حجم داده ها به هر زبان نقش تعیین کننده ای در توسعه تجارت الکترونیک در کشورهایی با آن زبان دارد.

همچنین معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در آغاز دولت یازدهم تعداد پورتهای اینترنت در کشور سه میلیون بوده که این رقم در حال حاضر به هشت میلیون رسیده است.

 جهانگرد اظهار کرد: در برنامه ریزی توسعه کشورها سه قطب اصلی اقتصاد،‌ فرهنگ و امنیت بسیار مهم است و بررسی این سه پدیده در هر کشوری اولویت دارد که باید رعایت شود.

رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه در سالهای اخیر موضوع سرمایه انسانی دغدغه‌های زیست محیطی، تکنولوژی و فناوری‌های نوین و سرمایه اجتماعی به این سه قطب اصلی اضافه شده است گفت: در اقتصاد ایران سه بخش خدمات، صنعت و کشاورزی از عوامل بسیار مهم است.

جهانگرد با اشاره به اینکه در برنامه ریزی‌های افق پیش رو، مسیر تحول این سه بخش اقتصادی بررسی می شود، تصریح کرد: رشد و توسعه صنعت و خدمات با تغییر روش‌ها، قوانین و مقررات محور کلی تصمیم گیری‌ها را تشکیل می دهند.

وی در ادامه درباره شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات کشور شبکه‌ای مبتنی بر قرارداد اینترنت به همراه سوییچ‌ها و مسیریاب است که الزاماتی از جمله توانمندی بالا، پایداری و ظرفیت بالا در کشور را ایجاد می کند.

رییس سازمان فناوری اطلاعات در ادامه گفت:‌ ‌در آغاز دولت یازدهم سه میلیون پورت اینترنت وجود داشته است که در حال حاضر این رقم به هشت میلیون پورت رسیده است.

جهانگرد با بیان اینکه در حال حاضر 1500 سرویس در کشور وجود دارد تاکید کرد:‌ اقدام بعدی ایجاد یک ساختار دو سطحی است.وی با اشاره به اینکه از نظر ضریب نفوذ اینترنت در منطقه رده پانزدهم را داریم، گفت: امیدواریم با برنامه ریزی‌های لازم به سطوح بهتری دست یابیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا