نابودی ذخایر ماهی دریاها درپی افزایش جهانی دما

بر اساس نتایج مطالعاتی که روز دوشنبه در مجله پژوهشی طبیعت و تغییرات آب و هوائی journal Nature Climate Change منتشر شد ، پژوهشگران دریافتند که با توجه به روند افزایش دما در کره زمین و گرم تر شدن آب های دریای شمال ، در آینده ای نزدیک برخی از گونه های ماهی ها و آبزیان ساکن این دریا با گونه های دیگری جایگزین خواهند شد .

در این گزارش قید شده است که دمای آب های اقیانوس ها در سراسر جهان از آغاز قرن بیستم به این سو ، به تدریج در حال افزایش است و در این میان اقیانوس اطلس شمالی به طور خاص شاهد افزایش دمای بیشتری بوده است . بر این اساس پژوهشگران پیش بینی می کنند دمای آب های سطحی در اقیانوس اطلس شمالی طی پنج دهه آینده به میزان یک و هشت دهم درصد افزایش پیدا کند .

در همین زمینه محققان دانشگاه اکستر University of Exeter که پژوهش های فوق را پیگیری می کنند با مقایسه اطلاعات و داده های ثبت شده بلند مدت از ماهی های ساکن دریای شمال از جمله ماهی haddock ( نوعی ماهی روغنی کوچک ) ، ماهی هیک hake ، lemon sole ، ماهی پلیس plaice ( نوعی ماهی پهن ) و ماهی داب dab به نتایج فوق رسیده و مدل های آب و هوائی موجود در دفتر هواشناسی را نیز بررسی کرده اند .

بر اساس این مطالعات ، بسیاری از گونه های فعلی ماهی ها و آبزیان موجود در این دریا به زودی منقرض خواهند شد . پژوهشگران اعتقاد دارند بسیاری از این گونه های ماهی ، فاقد توانائی لازم جهت تطبیق پذیری با تغییرات آب و هوائی بوده و به همین دلیل رفته رفته تعداد آن ها کاهش یافته و به کلی منقرض خواهند شد .

این موضوع در حالی انجام خواهد شد که همزمان با نابودی گونه های فوق از ماهی ها ، نژادهای ماهی مختلفی همچون ساردین ها ، ماهی های نوع جان دوری John Dory و  شاه ماهی قرمز red mullet  در این دریا ها افزایش پیدا کرده و بسیار زیاد می شوند زیرا در این بازه زمانی ، دمای آب این مناطق مشابه دریاهای اطراف پرتغال و اسپانیا خواهد شد .

در پایان این گزارش تاکید شده است که انسان ها باید خود را برای مواجهه با روند تغییرات محیط زیستی در جهان اماده کرده و این موضوع می تواند تاثیرات مهمی در برنامه غذائی انسان ها داشته باشد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا