سامانه سنجش کارایی قطعات در صنایع مختلف بومی شد

سیناپرس: سامانه ادوات دوار، دستگاه سنجشی است که در صنایع مختلف مانند صنایع ریلی، خودرویی، نفت و صنایع هوایی مورد استفاده قرار می گیرد .این سامانه قطعات مختلف را مورد آزمون قرارداده و میزان کارآیی و بهره وری تجهیزات مورد استفاده در یک سیستم را مورد بررسی قرار می دهد.

 دکتر محسن مردانی، عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی صنعتی شریف در زمینه کاربردهای این سامانه که طي مراسمي همزمان با آغاز هفته پژوهش در دانشگاه علم و فرهنگ رونمايي شد به خبرنگار سینا پرس، گفت:در این سامانه‌ها ادوات دوار از جمله موتورهای توربینی و انواع گیربکس‌ها تست شده و تائیدیه‌های لازم صادر می‌شود.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی صنعتی شریف درباره اهمیت ساخت این سامانه ها درکشور افزود: اهمیت توانایی ساخت این سامانه  بسیار زیاد است .چراکه برای تست تجهیزاتی که در صنایع مختلف برای اولین بار ساخته شده اند می تواند به کار گرفته شود. کاربرد دوم این سامانه در تجهیزاتی است  که باید به صورت دوره ای تست شوند و مطمئن شویم همیشه در بهترین حالت کارکرد خودشان قراردارند.

وی با اشاره به مزایا و قابلیت‌های سامانه‌های طراحی و ساخته شده توسط جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، بهینه سازی مصرف انرژی، ارتقای سطح اتوماسیون و ایمنی سامانه، بومی سازی قطعات و تسهیل در نگهداری و تعمیرات کارگاه‌های تست را به عنوان بخشی از این قابلیت‌ها عنوان کرد.

 مردانی همچنین توانمندی این سامانه برای تست ادوات دوار تا توان چهار هزار اسب بخار عنوان کرد و تاکید کرد:در ساخت این تسترها از دو روش باز تولید  انرژی الکتریکی و بازتولید انرژی مکانیکی استفاده شده است که این موارد  را می بایست از دیگر قابلیت‌های این سامانه‌ها دانست.

دکتر محسن مردانی در خصوص حمایت های مالی از این پروژه عنوان کرد: ما با تعدادی از شرکت ها وارد مذاکره شدیم واز آنها درباره هزینه های تست پرس و جو کردیم  .در نهایت به این نتیجه رسیدیم، هزینه تجهیزاتی که به خارج از کشوربرای تست می فرستیم تا یک سوم هزینه ساخت آنها است.درحالی که با ساخت این سامانه در کشور علاوه بر آنکه هزینه های تست بسیار کاهش می یابد خود دستگاه هم به عنوان ابزار و سرمایه اصلی باقی می ماند. خوشبختانه این مهم حمایت شد و شرکتها براساس نیازشان پیش آمدند و همکاری کردند.

وی در ادامه با تشکر از همکاری و اعتماد کارفرمایان مختلف در صنعت و با تقدیر از تلاش متخصصان مرکز خدمات تخصصی اتوماسیون و ابزار دقیق سازمان جهاد دانشگاهی صنعت شریفی که این سامانه به همت و پشتکار آن‌ها طراحی و ساخته شده است، به دستاوردهای اجرای این طرح اشاره و اظهار کرد:‌ راه‌اندازی کارگاه‌های تست تجهیزات تا توان چهار هزار اسب بخار و دور 18 هزار دور در دقیقه(بسامد)، ایجاد دانش فنی در زمینه تست تجهیزات، توانمندی ساخت کارگاه‌های تست در مقیاس‌های بزرگ، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و انجام تست‌ها با دقت بالا و اپراتوری ساده از سایر دستاوردهای اجرای این طرح است.

مردانی  در خصوص گستردگی سامانه ادوات دوار افزود : تا کنون 9سامانه تست کوچک و بزرگ اتفاق افتاده و درحال حاضر به دنبال ساخت آزمایشگاه تست یونیورسال هستیم که بتوانیم با آن قطعات مختلف را تست کنیم ، گفتنی است برای تست هر  قطعه نیاز به سامانه جداگانه ای است اما در این سامانه یونیورسال می توانیم قطعات مختلف یک ماشین از گیربکس گرفته تا موتور ماشین را تست کنیم .

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی  باتاکید براینکه می توانیم این دانش را به مرزهای علمی کشورهای مختلف  نیز منتقل کنیم،  گفت: ما به دنبال این هستیم که به عنوان مرجع تست منطقه ای در منطقه خودمان را معرفی کنیم و تست تجهیزات پرکاربردی که مدام باید مورد سنجش قرار بگیرند را در ایران انجام دهیم . البته مقدمات این امر انجام شده و صحبت هایی نیز با شرکت های خارجی صورت گرفته است.

وی افزود: این سالها دانش این کار را در کشور نداشته ایم اما امروز که به این دانش رسیده ایم باید به خودمان اعتماد کنیم و چشم مان به آن طرف آب نباشد.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، افزایش کارآمدی و قابلیت اطمینان ادوات دوار، مقابله با آثار تحریم، صرفه جویی ارزی و ریالی در انجام تست‌ها و زمینه سازی صادرات فناوری احداث کارگاه‌های تست را از دیگر دستاوردهای اجرای طرح ساخت سامانه‌های ادوات دوار برشمرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا