ساخت عینک سه بعدی جهت بازدید از آثار تاریخی

کشور ایتالیا یکی از کشورهای باستانی قاره اروپا محسوب شده و میراث دار تمدن با شکوه و بزرگ امپراطوری روم باستان است . این موضوع سبب شده است تا در گوشه و کنار این سرزمین صدها اثر تاریخی ارزشمند قرار داشته باشد که هر یک خود علاوه بر ارزش بسیار زیاد فرهنگی و هنری ، سبب جذب افراد علاقه مند ، پژوهشگران و گردشگران فراوانی از گوشه و کنار جهان شده است . شهرداری رم با در نظر گرفتن این پتانسیل بالقوه ، تلاش می کند تا با تلفیق تکنولوژی های مدرن با این جاذبه ها ، نمایشی واقعی تر و ملموس از این آثار تاریخی به بازدیدکنندگان ارائه دهد .

در همین راستا ایگزانیو مارینو Ignazio Marino شهردار این  شهر تاریخی اعلام کرد : " از این پس مسئولان این شهر ، عینک های سه بعدی ویژه ای که امکان بازسازی مجازی آثار تاریخی را به بازدید کنندگان ارائه می دهد ، در اختیار عموم مردم قرار خواهد داد . استفاده کنندگان از این عینک های هوشمند می توانند آثار تاریخی شهر روم را به صورت واقعی و در زمان شکوه و رونق آن ها در زمان امپراطوران بزرگ این سرزمین یعنی سزار ، تراجان و نرون مشاهده کنند ."

 این تکنولوژی جدید که 3D "augmented reality" glasses نام دارد با تلفیق شرایط موجود و بازسازی کامپیوتری آن ترکیب تصاویری مجازی و واقعی را در برابر بینندگان به نمایش می گذارد . این فناوری جدید توسط دو مهندس جوان در کشور ایتالیا طراحی شده است .

گفتنی است چندی پیش این تکونولوژی برای نخستین بار و در حین برگزاری یک کنسرت موسیقی در شهر رم به طور آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت .

شهردار شهر رم در خاتمه سخنانش خاطر نشان کرد : " ما در نظر داریم از این فناوری به طور رسمی در تاریخ 21 آپریل سال جاری میلادی ( برابر با سه شنبه اول اردیبهشت ) که به کریسمس روم شهرت دارد ، رو نمائی کنیم . "

در حال حاضر یک وبسایت اینترنتی نیز جهت انجام بررسی های آزمون سنجی و جمع آوری نظرات کاربران این عینک های سه بعدی هوشمند راه اندازی شده است تا بر اساس آن نقاط ضعف این تکنولوژی شناسائی شده و معایب آن برطرف شود .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا