موفقیت محققان در کاهش رشد سلول‌های سرطان پستان در فاز حیوانی

به گزارش ایسنا سرطان پستان نوعی سرطان است که از بافت پستان آغاز می‌شود. فراوانی این بیماری در کشور بیشتر در میان زنان 40 تا 50 ساله است که این میزان سن نشان می‌دهد ابتلای زنان ایرانی به این بیماری یک دهه کمتر از آمارهای جهانی است.

روش‌های درمان سرطان پستان به دو نوع اصلی درمان موضعی و درمان موضعی تقسیم‌بندی می‌شوند. اثربخشی ضد توموری روش‌های ایمنی درمانی و یا درمان‌های متداول به‌طور قابل‌توجهی تحت اثر ریزمحیط سرکوب‌کننده‌ سیستم ایمنی تومور قرار دارد. اما عموما حضور چند عامل تضعیف‌کننده‌ سیستم ایمنی در ریز محیط تومور مانع اصلی نتیجه‌ مطلوب در شیوه‌های درمان سرطان است.

از آنجاکه آدنوزین یکی از عوامل اصلی در سرکوب سیستم ایمنی تومور است، از این رو محققان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران مطالعاتی را به منظور هدف قرار دادن مولکول‌های تولید آدنوزین مانند CD73 اجرایی کردند تا از این طریق بتوانند به یک نتیجه‌ بالینی بهتر دست یابند.

دکتر فرهان جدیدی نیارق از محققان این طرح با بیان اینکه در این پروژه سامانه دارویی طراحی شده است، گفت: باتوجه به نبود روش‌های درمانی مؤثر برای درمان سرطان پستان تصمیم گرفته شد که یک سیستم ترکیبی ایجاد شود تا به درمان هرچه بهتر این بیماری نزدیکتر شویم. این سیستم با استفاده از واکسن سلول دندرتیک بارگیری شده با لیزات تومور به همراه نانوذرات کیتوزان-لاکتات بارگیری شده با مولکول‌های siRNA ضد مولکول CD73 طراحی شده است.

به گفته وی این سیستم ترکیبی جهت درمان موش‌های مبتلا به سرطان پستان مورد ارزیابی قرار گرفته است.

جدیدی نیارق، اضافه کرد: مطالعات آزمایشگاهی در فاز حیوانی نشان داد که استفاده از نانوذرات بارگیری شده با مولکول‌های siRNA باعث شده است تا میزان مهار پاسخ‌های ایمنی ضد تومور در ریزمحیط تومور کاهش یابد. در  نتیجه این امر، واکسن سلول‌های دندرتیک توانسته‌ است با کارایی بیشتری پاسخ‌های ایمنی ضدتومور را تحریک کند.

این محقق با بیان اینکه این سامانه دارویی، ترکیبی از نانوذرات و نوعی واکسن است، اضافه کرد: این روش درمان ترکیبی به طور مؤثری رشد سرطان پستان در موش‌های آزمایشگاهی را کاهش داده است.

وی در ادامه افزود: بر اساس نتایج حاصل شده این درمان ترکیبی توانسته حتی در برخی موش‌ها تومور ایجاد شده را به طور کامل پاک‌سازی کند. علاوه بر آن، درمان ترکیبی به صورت قابل توجهی طول عمر موش‌ها را افزایش داده است.

به گفته این محقق، روش درمان ترکیبی ارائه‌شده هیچ اثر جانبی بر روی موش‌ها نداشته است.

جدیدی خاطرنشان کرد: با توجه به نتایج به دست آمده امیدواریم پس از انجام مطالعات گسترده‌ در کارآزمایی‌های بالینی و تأیید کارایی این روش در انسان، بتوان از این روش درمان ترکیبی در درمان سرطان پستان استفاده کرد.

نتایج این تحقیقات که حاصل تلاش‌های فرهاد جدیدی نیار عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دکتر فاطمه اطیابی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، علی رستگاری دانشجوی داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران است، در Journal of Controlled Release با ضریب تأثیر 7.4411 به چاپ رسیده است.