ایمن درمانی شیوه ای نوین برای درمان مؤثر سرطان

در این شیوه جدید، دو شاخه سیستم ایمنی در قالب یک ابزار واحد و کارآمد برای نابودی توده های سرطانی به کار گرفته می شود. محققان علوم پزشکی به این روش نوین که تحت عنوان "ایمن درمانی سرطان" شناخته شده است امید زیادی بسته اند زیرا آزمایشهای اولیه ای که بر روی موشهای آزمایشگاهی صورت گرفته حکایت از تأثیر قابل توجه این روش بر تومورهای سرطانی دارد.

در تلاشهای قبلی برای درمان انواع تومورهای سرطانی محققان بر آن بودند تا از قدرت بالای سیستم ایمنی بدن برای حمله به تورموها آن هم با تکیه بر دو استراتژی مختلف استفاده کنند: تحریک سلولهای T برای حمله به سلولهای سرطانی و دیگری حمله این نوع سلولها با استفاده از آنتی بادی ها. با این حال هیچ یک از این روش ها به تنهایی موفقیت آمیز نبوده است.

اما در روش جدیدی که محققان دانشگاه MIT ابداع کرده اند این دو روش با یکدیگر ترکیب شده است. بدین ترتیب آنها توانسته اند به یک مدل جدید اصلاح شده اما کارآمد دست پیدا کنند.

هر یک از این دو روش به تنهایی معایب خاص خود را دارند به طوریکه در روش نخست دانشمندان مجبورند سلولهای T را از بدن بیمار جدا کرده و آنها را برای نابودی سلولهای سرطانی دوباره برنامه ریزی کنند که این روشی بسیار سخت و پیجیده است. در روش دوم نیز آنتی بادی هایی که به سلولهای سرطانی می چسبند تا مانع از تقسیم شدن آنها شوند می توانند به سلولهای سالم نیز آسیب برسانند.

با این حال محققان دانشگاه MIT دریافته اند تلفیق این دو روش اثرگذاری بر تومورهای سرطانی را تا حد زیادی افزایش می دهد.