نگاهی به مراحل ساخت زیر دریایی پیشرفته اتمی

دولت روسیه به تازگی به طور رسمی از نمونه جدید زیردریایی های پیشرفته چند منظوره خود از خانواده کازان (Kazan) رونمائی کرد. ساخت این زیر دریایی طی هفته گذشته و در کارخانه کشتی سازی سوماش (Sevmash)  در شهر بندری سورودویسنک (Severodvinsk) واقع در دریای سفید پایان پذیرفت.

پروژه ساخت زیر دریایی کازان از سال 2009 میلادی در  کارخانه کشتی سازی سوماش آغاز شده بود و این زیردریایی را می توان دومین عضو خانواده زیردریایی های فوق و اولین نمونه زیر دریایی ارتقا یافته پروژه 885M محسوب کرد.

در همین رابطه میخائیل بودنیچنکو مدیر اجرائی کارخانه کشتی سازی فوق اعلام کرد که سرپرستی و کاپیتانی این زیردریایی بر عهده یکی از ورزیده ترین و با تجربه ترین ناخداهای روسیه یعنی آلکساندر بکتوف قرار دارد.

در مراسم رونمائی از این زیر دریایی دیمیتری روگزین معاون نخست وزیر روسیه و فرمانده نیروی دریایی این کشور یعنی ولادیمیر کورولویوف حاضر بودند.

دریادار ولادیمیر کورولویوف در رابطه با اهمیت ساخت این زیر دریایی جدید اعلام کرد: راه اندازی و آغاز به کار این زیردریایی چند منظوره که در قالب پروژه Yasen-M ساخته شده است، رویدادی بسیار مهم برای کشور روسیه تلقی شده و با تجهیز نیروی دریایی به این زیردریایی پیشرفته، ما می توانیم از آن در بخش های بخش های نظامی و غیر نظامی استفاده کرده و به همراه سایر قسمت های مرتبط در راستای برنامه های دولت همکاری کنیم. هدف اصلی ما تهیه و ساخت زیردریایی هایی است که قادر به انجام ماموریت های مختلفی در سراسر دنیا بوده و امنیت ما را تضمین کنند.

پروژه ساخت زیر دریایی کازان از سال 2009 میلادی در  کارخانه کشتی سازی سوماش آغاز شده بود و این زیردریایی را می توان دومین عضو خانواده زیردریایی های فوق و اولین نمونه زیر دریایی ارتقا یافته پروژه 885M محسوب کرد. این زیر دریایی ها به طور کامل تا سال 2018 به ناوگان شمالی روسیه تحویل داده می شوند.

 بر اساس برنامه های اعلام شده قرار است تا سال 2023 در مجموع 7 زیر دریایی در کلاس Yasen ساخته شده و مورد بهره برداری قرار گیرد. عملیات طراحی و محاسبات فنی این زیردریایی ها در دایره ساخت موتور و ماشین آلات مالاخیت (Machine-Building Malakhit) وابسته به نیروی دریایی سن پترزبورگ انجام شده است.

نخستین نمونه از خانواده زیر دریایی های پیشرفته اتمی Severodvinsk در تابستان سال 2014 مورد استفاده قرار گرفته مراحل آزمایش های تجربی آن برای مدتی طولانی ادامه داشته و در بهار سال گذشته به پایان رسید.

گفتنی است در راستای اجرای پروژه Yasen-M، زیردریایی های اتمی پیشرفته و چند منظوره متعددی با نام های Novosibirsk، Krasnoyarsk، Arkhangelsk و Perm در حال ساخت هستند. گفته می شود این زیر دریایی ها تا تابستان سال جاری به آب انداخته خواهند شد.

 

منبع: tass

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا