علوم انسانی در ایران از فقدان نظام علمی رنج می‌برد

گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان دکتر «اسفندیار محمدی» ، سیاست‌گذاری متعادل را لازمه توسعه‌پایدار دانست و اظهار کرد: عدم‌تعادل در سیاست‌گذاری‌های آموزشی زمینه‌سازی بروز مشکل اشتغال دانش‌آموختگان است؛ به‌عنوان نمونه سیاست‌های نادرست سبب شده است دانش‌آموزان مستعد دبیرستانی بیشتر به‌سمت رشته‌های پزشکی متمایل شوند و یا در برخی موارد رشته‌هایی را انتخاب کنند که در آینده بتوانند استخدام دولت شوند. این در حالی است که این افراد پتانسیل بسیاری بالایی برای حضور موفق در عرصه کارآفرینی دارند.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه ایلام با بیان اینکه ریسک‌پذیری با بازده رابطه مستقیم دارد، گفت: اصولاً بازده و ارزش‌افزوده بالا تنها در سایه ریسک‌پذیری محقق می‌شود با این‌حال نظام‌آموزشی به‌گونه‌ای است که نه‌تنها آموزش و مهارت کافی را به افراد ارائه نمی‌دهد بلکه با سوق دادن آنان به‌سمت اشتغال استخدامی و یا درمانی، این پتانسیل را از بین می‌برد.

وی گسترش رشته‌های فنی و حرفه‌ای را یکی از راه‌کارهای اساسی در ایجاد اکوسیستم کارآفرینی برشمرد و تصریح کرد: شاخه‌های مختلف این رشته سبب ارتقاء خلاقیت ذهنی و ایده‌پردازی می‌شود. از سوی دیگر، عملیاتی‌شدن بودجه و شاخص‌مند شدن فعالیت‌های نیز می‌تواند ظرفیت‌های موجود را به‌سمت ایجاد زیرساخت‌های کارآفرینی و همچنین راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان متمایل کند.

محمدی در ادامه با اشاره به ضرورت اصلاح رشته‌های علوم‌انسانی، خاطرنشان کرد: کشور در برخی از رشته‌های علوم‌انسانی اشباع شده است و این رشته‌ها امروزه عملاً کاربردی ندارند. از سوی دیگر در برخی رشته‌ها مانند علوم‌سیاسی و یا مدیریت نیز فقدان نظام‌علمی وجود دارد. به‌عبارت دیگر نیاز است این رشته‌ها نیز مانند نظام‌مهندسی و نظام‌پزشکی در قالب نظام‌علمی جا بگیرند تا در مدت کوتاهی کاستی‌ها، ظرفیت‌ها و امکان‌های آنها احصا شده و کاربردی بیشتری در روند حرکت به‌سمت توسعه داشته باشند.

عضو شورای علمی بنیاد نخبگان استان ایلام در ادامه توسعه منطقه‌ای را یکی از شاخص‌های توسعه‌پایدار دانست و گفت: می‌توان با آمایش سرزمین، قابلیت‌ها، ضعف‌ها، نیازها و همچنین پتانسیل استان را بررسی و استراتژی مناسب برای پیشرفت همه‌جانبه استان را اتخاذ کرد.

وی افزود: یکی از مهمترین عوامل پیشرفت منطقه‌ای نگه‌داشت اجتماع نخبگان بومی در استان است که این امر نیازمند ایجاد زیرساخت‌ ‎ های لازم برای فعالیت این افراد است. به‌عبارت دیگر همانگونه که در سال‌های اخیر مهاجرت نخبگانی معکوس شده، باید زمینه برای بازگشت نخبگان و مستعدان‌برتر به استان زادگاه نیز فراهم شود تا این افراد با تزریق توان، دانش و تجربه خود به داشته‌های ذاتی زمینه‌ساز توسعه منطقه‌ای شوند.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه ایلام یادآور شد: اعطای امتیازهای ویژه برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان خاصه در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک، گسترش سیاست‌های تشویقی، برگزاری استارتاپ‌ها و همچنین تبلیغات صحیح در رسانه‌ها می‌تواند نخبگان بومی را به حضور در استان محل تولد ترغیب کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حضور اجتماع نخبگان بومی در چرخه خدمت‌رسانی و استفاده از خلاقیت آنان برای حصول ارزش‌افزوده در قالب ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرستان‌ها، تنها راهی است که هم سبب ایجاد اشتغال می‌شود و هم با رونق بخشیدن به تولید، اقتصاد پایدار و پویا را دست‌یافتنی خواهد کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا