استفاده از خاک رس برای جذب CO2 موجود در هوا

این مواد جاذب ،شامل فلزات آلی و مایعات یونی هستند که متاسفانه بسیار گران بوده و فرایند تولید دشواری دارند.در این میان دانشمندان نروژی گزینه ارزان و دسترسی را معرفی کرده ومعتقدند که خاک رس می تواند منبع خوبی برای این مواد باشد.

محققان به سرپرستی پروفسور اتو فسم از دانشگاه نروژی علوم و تکنولوژی کشف کردند که مواد معدنی موجود در خاک رس مخصوصا اسمکتیت تمام ویژگی های لازم برای به دام انداختن و جذب CO2 را دارد.این ویژگی ها شامل سطح آزاد وسیع , جذب سطحی بسیار مناسب , توانایی به دام انداختن CO2 قبل از تبدیل شدن و تجزیه به سایر مولکول ها , انرژی مورد نیاز کم و قابلیت مصرف دوبارهستند.

اسمکتیت در زمان تماس با رطوبت متورم شده (سطح آزاد افزایش پیدا می کند) و شروع به کار کرده همان رطوبتی که در دودکش کارخانه های تولید کننده این گاز ها وجود دارد. CO2 موجود درون این دودکش ها با یون های موجود روی سطح خاک رس واکنش می دهند.

گونه ای از اسمکتیت که لیتیم فلوئوروهکتورایت نام دارد توانایی نگه داشتن مولکول های به دام افتاده در فشار محیط و تا دمای 35 درجه سانتی گراد ( 95 درجه فارنهایت ) را دارد. زمانی که این ماده حرارت بیشتری ببیند و دمایش بالاتر برود مولکول های به دام افتاده را آزاد می کند.

هم اکنون محققان از اسمکتیت مصنوعی در مطالعات خود استفاده می کنند و اعتقاد دارند که تولید این اسمکتیت مصنوعی ارزان تر است. به گفته پروفسور فسم تحقیقات نشان داده است که حجم CO2 نگهداری شده توسط این اسمکتیت با سایر مواد آزمایش شده برابر است. اگر چه که تحقیقات در این زمینه هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد و همچنان استفاده از این فیلتر ها درون دودکش ها به زمان نیاز دارد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا