جلوگیری از گرم شدن ساختمان بدون استفاده از برق

 نور خورشید به سادگی از این شیشه ها عبور کرده و باعث افزایش درجه حرارت محیط کار می شود در نتیجه این افزایش حرارت استفاده از وسایل سرمایشی افزایش می یابد و مصرف برق بیش از پیش زیاد می شود.

به تازگی موسسه آلمانی فرانهوفر با ابداع نمایی که از ورود نور خورشید به داخل جلوگیری می کند توانسته راه حلی برای این مشکل ارائه دهد. نمای این ساختمان در زمان تماس با نور خورشید مانع ورود نور به داخل می شود بعلاوه این که تمام انرژی مورد نیاز خود را نیز از نور خورشید تامین می کند.

این تکنولوژی جدید با همکاری موسسه فرانهوفر و مدرسه هنر های تجسمی ویسنس در برلین ساخته شد.

این نما از عناصری دایره ای شکل شبیه به غنچه گل ساخته شده که درون هر یک از آن ها صفحه ای از الیاف وجود دارد و توسط سیمی از جنس نیکل و تیتانیوم به یکدیگر متصل اند. زمانی که درجه حرارت پایین تر بوده این عناصر به داخل خم شده و حالت بسته به خود می گیرند و زمانی که درجه حرارت افزایش می یابد باز شده و مجددا مانع ورود نور می شوند.

طبق گفته محققان موسسه فرانهوفر ،عناصر و المان های این نمای مدرن و هوشمند می توانند به سادگی روی نما ها و پنجره های موجود کار شوند. این المان ها در ابعاد و اندازه های گوناگون تولید شده و حتی از آنها می توان برای پوشش دادن بخشی از نما بنا به نیاز افراد ساختمان استفاده کرد.

همچنین بر این محققان به سرپرستی پروفسور آندره بوچ در حال کار روی نماهایی با قابلیت ذخیره انرژی حرارتی در طول روز و آزاد کردن آن در شب و یا حتی استفاده از سلول های خورشیدی در آن ها  برای تولید الکتریسیته هستند.

نمونه آزمایشی تولید شده از این نما در نمایشگاه تجارت صنعتی هانوفر در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا