جوهر گرافن رسانا، برنده جایزه رقابت عکاسی علم

رقابت عکاسی علم شورای پژوهش علوم فیزیکی و مهندسی (EPSRC) انگلستان در پنج بخش پیروزی و کشف (Eureka & Discovery)، تجهیزات و امکانات (Equipment & Facilities)، مردم و مهارت ها (People & Skills)، نوآوری (Innovation) و عجیب و شگفت انگیز (Weird & Wonderful) برگزار می شود.

چهارمین دوره این رقابت با معرفی برندگان در بخش های مختلف به کار خود پایان داد و در نهایت، عکس Graphene – IPA INK که توسط جیمز مک لود از دانشگاه کمبریج گرفته شده است، عنوان عکس برتر این رقابت را از آن خود کرد.

این عکس که در دو بخش نوآوری و تجهیزات-امکانات رقابت حضور داشت، چرخش و حرکت پودر گرافیت در الکل را نشان می دهد که باعث تولید جوهر رسانای گرافن می شود. از جوهر گرافن برای چاپ مدارهای الکتریکی بر روی کاغذ استفاده می شود.

جیمز مک لود در توضیح عکس Graphene – IPA INK خاطر نشان کرد: درحال تولید جوهر رسانا برای چاپ قطعات الکترونیک انعطاف پذیر بودیم و بر بهینه سازی دستورالعمل برای استفاده روش های مختلف چاپ و چاپ بر روی سطوح مختلف متمرکز بودیم. این نخستین بار بود که از الکل برای تولید جوهر استفاده کردیم و من محسور مخلوط شدن (و چرخش پودر گرافیت در الکل) شدم.

هلن سزرسکی، فیزیکدان و اقیانوس شناس کالج دانشگاهی لندن (UCL) و از داوران این رقابت گفت: دانشمندان و مهندسان اغلب بر جزئیات فنی تحقیقات خود متمرکز هستند و از آنچه دیگران می بینند، غافل هستند: زیبایی شناسی تحقیقات علمی. علوم بخشی از فرهنگ ما محسوب می شود و هدف از برگزاری رقابت عکاسی علم EPSRC، نشان دادن جنبه های احساسی و زیبای شناختی علم است.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: EPSRC

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا