معاون ابتکار:70صنعت سبز در روز زمین پاک معرفی می شود

به گزارش ایرنا، سعید متصدی در نشست خبری روز زمین پاک افزود: شاخص هایی مانند مدیریت آب، مواد زاید، کنترل فاضلاب، کنترل آلودگی هوا، مباحث مربوط به نحوه استقرار صنایع و اثرات زیست محیطی آنها بر طبیعت در انتخاب صنعت سبز مدنظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه امروزه محصولات صنایع سبز به خوبی دربازارهای جهانی به فروش می رسند، گفت:با سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل (یونیدو)مکاتبه کردیم،از این رو گواهی نامه صنعت سبز که سازمان صادر می کند با همکاری یونیدو خواهد بود.

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همچنین از برخی تولیدات که همگام با محیط زیست بوده اند نیز معرفی و تقدیر می شوند.

وی افزود: همکاری با یونیدو نیز امسال به عنوان یک شاخص ارزیابی مد نظر قرار گرفته است و از امسال به طور مداوم رقابت صنعت سبز برگزار و صنایع سبز معرفی می شوند.

متصدی درباره پسماندهای ساحلی توضیح داد:سازمان حفاظت محیط زیست بر ساماندهی این پسماندها تاکید فراوان دارد و در این راستا همکاری خوبی با شهرداری ها و وزارت کشور در قالب امضای تفاهم نامه آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه اکنون تمام مراکز استانی برنامه مدیریت جامع پسماندها را دارند گفت: اکنون به طور متوسط 15 تا 20 درصد پسماندها تفکیک می شوند که رقم خوبی نیست که باید بیشتر شود، بر این اساس شورای راهبردی پسماندهای ساحلی تشکیل شد تا مباحث مربوط به آن را مدیریت کند.

متصدی افزود: شوراهای شهر موظف شدند برنامه مدیریت پسماند را تهیه و تصویب و آن را برای اجرا به شهرداری ها ابلاغ کنند.

وی اظهار کرد: در مورد پسماندها یک قانون اختصاصی و آیین نامه اجرایی وجود دارد که در آن وظایف هر دستگاه مشخص شده است و از آنجا که پسماند موجب آلودگی منابع خاکی می شود از این رو قانونی با عنوان مدیریت منابع خاک نیز تهیه شده که به صورت لایحه به مجلس ارایه شده است.

متصدی گفت: یکی از موارد مهمی که در قانون مدیریت منابع خاک دیده شده است استفاده از کود و سم است که سازمان حفاظت محیط زیست از سال گذشته در این زمینه فعالیت هایی را آغاز کرده است؛ بر این اساس به وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد دادیم مصرف یکی از سموم پرمصرف در کشور با نام 'دیازینو ' که موجب آسیب رساندن به گیاهان، جانوران و انسان می شود، متوقف شود.

وی افزود:همچنین پیشنهاد دادیم مصرف سم دیگری که برای مزارع گوجه فرنگی کاربرد دارد اما موجب آسیب رساندن به حیوانات به ویژه زنبور می شود،نیز متوقف شود که حذف این دو سم نیازمند یک برنامه تدریجی است اما مورد موافقت قرار گرفته است.

متصدی ادامه داد:همچنین سال گذشته در بحث مدیریت پسماندهای ویژه مطرح شد تا شرایطی برای خروج پسماندهای ویژه از کشور و امحای آنها در کشوری که فناوری آنرا دارند، فراهم شود که بر این اساس حجم زیادی از این پسماندها از جمله روغن آسکارل، سم د.د.ت و برخی سموم تاریخ مصرف گذشته از کشور خارج و برای امحاء به فرانسه صادر شد.

وی گفت: این پسماندها در کشور به صورت ویژه بسته بندی و به خارج صادر می شوند و در همان کشور برگه امحاء صادر می شود و سازمان محیط زیست بر این فرایند نظارت دارد.

متصدی افزود:همچنین درباره مدیریت و مکان یابی برای دفن پسماندهای ویژه در سازمان محیط زیست مباحثی مطرح شده است که بر این اساس راه اندازی این مکان ها بر عهده وزارت کشور و صنعت معدن و تجارت است که اکنون طرحی به صورت پایلوت در قزوین در حال انجام است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا