گزارش ویدئویی از روش جدید توانبخشی بیماران سکته مغزی

یک پروژه تحقیقاتی پیشگامانه در دانشگاه بیرمنگام (University of Birmingham)  انگلستان با هدف کمک به بازماندگان سکته مغزی و بهبود کیفیت زندگی آن ها ، کار خود را آغاز کرده و به روش جدیدی در توان بخشی عضلات بدن و بهبود بخشیدن به اختلال عملکرد حرکتی این گونه افراد، دست پیدا کرد .

همان گونه که مشخص است ناتوانی عضلات بدن و عدم توانایی در انجام حرکات متوالی ، معمول ترین و متداول ترین عوارض سکته مغزی به حساب می آید . در واقع در این حالت ، بیمار دچار نوعی اختلال عملکرد حرکتی می شود که بر زندگی روزانه اش تاثیر گذاشته و در ادامه زندگی وی به اطرافیان وابسته شده و استقلال خود را از دست می دهد .

یکی از بازماندگان سکته مغزی به نام ریتا (Rita) به طور داوطلبانه با این پروژه تحقیقاتی همکاری کرد . او از زندگی خود او از سکته مغزی گفت و به توضیح ناتوانی های جسمی اش پس از این واقعه اشاره کرد . او در توضیحات خود اعلام کرد که سکته مغزی به جسم او آسیب رسانده و او را در حرکات و فعالیت های جسمی ناتوان کرده اما اثری بر مغز و فکر و سرعت عمل فکری اش نداشته است .

لازم به ذکر است که مشکل شایع و متداول پس از سکته مغزی ناتوانی در انجام حرکات متوالی است . تشخیص این اختلال سخت است اما یکی از عواملی است که به طور قابل توجهی در زندگی مستقل فرد تاثیر گذار خواهد بود .

گری راندال (Gary Randall) دانشمند علوم شناختی انجمن بیماران سکته مغزی در بریتانیا ، در این رابطه می گوید : ” این اختلالات باعث می شود تا افراد نتوانند حرکات را به صورت متوالی انجام دهند و یا اینکه این افراد در ترتیب حرکات دچار اشتباه می شوند . به عنوان مثال به یک بیمار یک چای کیسه ای داده ایم ، او بلافاصله بدون اینکه به لیوان توجه کند ، آن را در ظرف شکر انداخت . در واقع او لیوان را نا دیده گرفت . سپس او یک چای کیسه ای دیگری بر می دارد و این اشتباه را تکرار می کند .

دانشمندان یک پروژه پژوهشی اتحادیه اروپا ، سیستمی را آزمایش کرده اند که می توان آن را سیستم توانبخشی شخصی برای بیمارانی با این نشانه ها به حساب آورد. آنها در این سیستم ، وسایل خانگی هوشمند را که به یک صفحه نمایش متصل است ، در محیط خانه فرد بیمار قرار می دهند. این صفحه سیگنال هایی از وسایل هوشمند دریافت می کند و خطاهای فرد بیمار را به او اطلاع داده و با راهنمایی هایی ویژه به او کمک می کند تا اشتباه را جبران کند . برای نمونه بیمار را در درست کردن چای راهنمایی می کند .

گری راندل در ادامه می گوید : آزمایش ها نشان می دهند که ما می توانیم کمک کنیم تا بیماران سکته مغزی ، خطاهای کمتر داشته باشند و کارهای خود را سریع تر انجام دهند .

قابل توجه است که بخشی از طراحی و مونتاژ این دستگاه های اکترونیکی در دانشگاه بیرمنگام انجام شد . اشیاء هوشمند دارای سنسور های پیچیده هستند که قادرند بر جهت گیری ، حرکت و قدرت فرد نظارت داشته باشند . اطلاعات این دستگاه ها بدون سیم به دستگاه مرکزی فرستاده می شوند .

مارتین راسل (Martin Russell) مهندس علوم کامپیوتری که بر روی تکنولوژی بالای سیستم کار کرده بود برای توضیح کاربرد این ابزار، برای نمونه فرآیند ساده بلند کردن فنجان چای ، می گوید : وقتی من فنجان چای را بلند می کنم ، حسگرها دیگر به میز فشار وارد نمی کنند ، در نتیجه معلوم است که فنجان چای از روی میز بلند شده است . سیگنال از شتاب سنج نشان می دهد که فنجان چای در حرکت است . زمانی که یک پارچ را بلند کرده و نزدیک لیوان می بریم ، سیگنال های شتاب سنج نشان می دهد که پارچ به لیوان نزدیک می شود . همینطور وقتی آن را خم می کنم تا شیر را در فنجان بریزم ، شتاب سنج ، سیگنال های ویژه ای می فرستد که از آن ها می توان فهمید که پارچ کج شده است .

قابل توجه است که علاوه بر به کار بردن این دستگاه برای افرادی که در اثر سکته مغزی دچار ناتوانی های جسمی شده اند ، می توان  در توانبخشی به بیماران آلزایمری و یا کسانی که دچار آسیب مغزی شده و در فعالیت های خود دچار مشکل هستند ، نیز استفاده کرد .

پژوهشگران پیش بینی می کنند که این ابزار طی ده سال آینده به بازار خواهد آمد و به این گونه بیماران و حل مشکل آن ها و بهبود بخشیدن کیفیت زندگی آنها کمک خواهد کرد .

آلن وینگ (Alan Wing) روانشناس دانشگاه برمینگام و از هماهنگ کنندگان پروژه Cogwatch می گوید : تراپیست ها یا درمان شناسان معمولا به خانه بیماران نمی روند . اما می توان این سیستم را به خانه بیمار برد . بیمار می تواند در خانه تمرین کند و تراپیست می تواند بر تمرین بیمار نظارت داشته باشد و بر عملکرد آن توجه کند . بنابر این ، به نظر می رسد این سیستم برای کار تراپیست مفید باشد . گرچه هیچوقت نمی تواند جای او را بگیرد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا