کشف خاصیت ضد استرس در میوه زغال اخته

محققان در مطالعات اخیر خود دریافتند که میوه زغال اخته به بهبود اختلال استرس پس از آسیب  (post-traumatic stress disorder) کمک می کند .

ابنزر ات ال  (Ebenezer et al) پیش از این اثبات کرده بود که مهارکننده‌ های باز جذب سروتونین ، سطح سروتونین (5-HT) و نورآدرنالین انتقال دهنده عصبی (NE) را افزایش می دهد و افزایش پیدا کردن نوراپی نفرین انتقال دهنده عصبی (NE) اثر بخشی مهارکننده‌ های باز جذب سروتونین را کاهش داده که این عمل در درمان فرد اثر منفی خواهد داشت .  

قابل ذکر است که مهارکننده‌ های باز جذب سروتونین (Selective serotonin re-uptake inhibitors) که به صورت مختصر به آن اس‌ اس ‌آر آی‌ ها (SSRIs) می گویند ، دسته ‌ای از داروهای ضد افسردگی هستند که در درمان افسردگی و برخی از انواع اختلالات اضطرابی و شخصیتی کاربرد دارند . اختلال هراس ، اختلال وسواسی جبری ، اختلال اضطراب اجتماعی ، اختلال اضطراب منتشر و اختلال تنش ‌زای پس از رویداد ، از دیگر بیماری هایی است که برای کنترل و درمان آن از این دارو استفاده می شود .  

محققان دانشگاه ایالتی لوئیزیانا (Louisiana State University) ایالات متحده امریکا به بررسی توانایی میوه زغال اخته و اثر آن بر سطوح انتقال دهنده عصبی در یک موش که دچار اختلال استرس پس از ضربه (PTSD) بوده ، پرداختند .

این پژوهشگران برای آزمایش خود تعدادی موش اضافه کردند که رژیم غذایی اشان دارای 2 درصد میوه زغال اخته بوده و گروهی دیگر از موش ها که از یک رژیم غذایی کنترل شده پیروی می کردند . در این مطالعات ، گروه سوم دچار اختلال استرس پس از ضربه (PTSD) نبوده و از یک رژیم غذایی استاندارد و بدون میوه زغال اخته استفاده کرده اند .

پس از بررسی و تجزیه و تحلیل موش ها ، محققان دریافتند که در گروه موش های دچار اختلال استرس پس از ضربه (PTSD) ؛ آن هایی که میوه زغال اخته دریافت نمی کردند یک افزایش قابل پیش بینی در سطح سروتونین (5-HT) و نورآدرنالین انتقال دهنده عصبی شان (NE) دیده شده اما آن هایی میوه زغال اخته دریافت می کردند ، در سطح سروتونین (5-HT) اشان بهبود دیده شده و در عین حال تاثیری در سطح نورآدرنالین انتقال دهنده عصبی (NE) نداشته است . در نتیجه می توان گفت که میوه زغال اخته می تواند در تنظیم انتقال دهنده های عصبی در اختلال استرس پس از ضربه موثر واقع شود .

قابل ذکر است که این پژوهش ها و یافته های آن نشان می دهند که روش های غیر دارویی ممکن است در تنظیم انتقال دهنده های عصبی در اختلال استرس پس از ضربه موثر باشد . سرپرست این تیم پژوهشی اعلام کرد برای درک بهتر مکانیسم مولکولی سیستم عصبی توسط زغال اخته نیاز به انجام مطالعات و بررسی های بیشتر بوده تا بتوان از آن به عنوان یک هدف درمانی بالقوه برای درمان اختلال استرس پس از ضربه (PTSD) استفاده کرد .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا